تشدید تنش ها بین ایران و رژیم صهیونیستی

آیا اقتصاد اسرائیل توان جنگ با ایران را دارد

اقتصاد اسراییل که متکی به گردشگری است به دلیل بروز جنگ خسارت بزرگی را در تعطیلات سال نو میلادی متحمل شد. داده‌های اداره مرکزی آمار اسراییل می‌گویند که در ژانویه ۲۰۲۴ روزانه حدود ۵۰۰ بازدید توریستی ثبت شده است.
28 فروردین 1403
شناسه : 1200
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از ۸ مارس سال جاری میلادی (۱۸ اسفند) ارزش شکل مجدد در برابر دلار کاهش یافت و از ۳.۵۷ واحد به ازای هر دلار به ۳.۷۷ رسیده است. در کل نسبت به ۶ ماه پیش که تنش‌ آغاز شد، هر شکل در برابر دلار، ۶.۱۵ درصد کوچکتر شده است.
اقتصاد اسراییل که متکی به گردشگری است به دلیل بروز جنگ خسارت بزرگی را در تعطیلات سال نو میلادی متحمل شد. داده‌های اداره مرکزی آمار اسراییل می‌گویند که در ژانویه ۲۰۲۴ روزانه حدود ۵۰۰ بازدید توریستی ثبت شده است.

اقتصاد اسراییل در مقابل تهدیدات این روزها آسیب‌پذیر است و حال خوبی ندارد. رشد اقتصادی از ۶.۵ درصد در ۲۰۲۲ به ۲ درصد در سال جاری کاهش می‌یابد.

به گزارش شاخص آنلاین، مناقشات تاریخی خاورمیانه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) سال گذشته مجدد احیا شده‌اند تا ورطه خطرناکی اقتصاد منطقه را دربرگیرد. یک سوی این مناقشه اسراییل و سوی دیگر آن حماس، ایران و نیروی‌های موسوم به مقاومت هستند. از دل این مناقشه، روز ۱۳ فروردین کنسولگری ایران در حمله منتسب به اسراییل، ویران شد.

۱۳ روز بعد، ایران در پاسخ به این حمله منتسب به اسراییل، آستین بالا زد. تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰۰ موشک و پهباد در ساعات ابتدایی ۲۶ فروردین به سمت اسراییل روانه شدند تا شبی دلهره‌آور را در تل آویو و شهرهای دیگر رقم بزنند.

افزایش تورم مواد غذایی

اقتصاد اسراییل، نشان داده که در برابر تنش‌های خارجی آسیب‌پذیر است. تورم مصرف کننده در ماه فوریه ۲۰۲۴ به ۲.۵ درصد می‌رسد. از روی داده‌های تریدینگ اکونومیکس، انتظار می‌رود که تورم به ۲.۸ درصد افزایش یابد. در همین حال، تورم مواد غذایی در فوریه ۲۰۲۴ به ۵.۲ درصد می‌رسید که یکی از بالاترین ارقام در جهان محسوب می‌شد.

البته شاهد کاهش جزئی در تورم مواد غذایی اسراییل هستیم؛ چرا که در دسامبر ۲۰۲۴ به ۵.۸ درصد می‌رسید اما این رقم همچنان نسبت به می‌۲۰۲۳ بالاست. در این ماه هزینه مواد غذایی تنها ۳.۳ درصد رشد کرده بود.

 

بیشتر بخوانید

پر بازده ترین بازارها در 1402 | رمز ارزها رقابت را بردند | بازارهای داخلی مغلوب تورم

 

کاهش ارزش پول اسراییل

با توجه به اینکه انتظار افزایش تورم در اسراییل وجود دارد، می‌توان متصور بود که تورم مواد غذایی بالاتر از ۵ درصد باقی بماند و حتی افزایش یابد. موضوعی که اقتصاد اسراییل را ملتهب کرده، تاثیر تورم بر کاهش ارزش پول آَن است. ارزش شکل پس از حملات ۷ اکتبر فروریخت. ۲۵ اکتبر (۵ آبان) هر شکل در برابر دلار آمریکا، ۴.۰۶ واحد ارزش داشت. از آن زمان ارزش شکل مدام در حال نوسان بود و حال ثابت نداشت.

از ۸ مارس سال جاری میلادی (۱۸ اسفند) ارزش شکل مجدد در برابر دلار کاهش یافت و از ۳.۵۷ واحد به ازای هر دلار به ۳.۷۷ رسیده است. در کل نسبت به ۶ ماه پیش که تنش‌ آغاز شد، هر شکل در برابر دلار، ۶.۱۵ درصد کوچکتر شده است تا قدرت خرید صاحبانش را آب کند. شکل، هنوز واقعه اکتبر سال گذشته را هضم نکرده است.

ریزش گردشگران سال نو

اقتصاد اسراییل که متکی به گردشگری است به دلیل بروز جنگ خسارت بزرگی را در تعطیلات سال نو میلادی متحمل شد. داده‌های اداره مرکزی آمار اسراییل می‌گویند که در ژانویه ۲۰۲۴ روزانه حدود ۵۰۰ بازدید توریستی ثبت شده است.

این در شرایطی است که در ژانویه ۲۰۲۳ در هر روز ۱۴۰۰۰ بازدید از امکان مختلف انجام می‌شد. جدا از کاهش درآمدهای اصلی، جنگ هزینه زیادی به اقتصاد وارد کرده است. وزارت دارایی اسراییل تخمین می‌زند که در ۳ ماهه ابتدای ۲۰۲۴ حدود ۱۳.۸ میلیارد دلار هزینه برای اقتصاد فاکتور می‌شود.

به واسطه تهدیدات تازه علیه اسراییل، می‌توان متصور شد که آسیب‌پذیری اقتصادی تشدید شود. رشد اقتصادی اسراییل از ۶.۵ درصد در ۲۰۲۲ به ۱.۸ درصد در ۲۰۲۳ کاهش یافته که قابل ملاحضه است. در همین حال، به دنبال التهابات پس از حمله به کنسولگری ایران، بورس اسراییل ۰.۸۲ درصد ریزش کرد. بانک اسراییل تخمین می‌زند که رشد اقتصادی آن در سال ۲۰۲۴ به ۲ درصد برسد؛ در حالی که پیشتر ۲.۸ درصد را به عنوان انتظار خود برآورد کرده بود.

در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی شب گذشته اعلام کرد در پی پاسخ نظامی به ایران است. در چنین شرایطی با توجه به وابستگی اقتصاد این کشور به صنعت توریسم و تجارت های منطقه ای به نظر نمی رسد این کشور بتواند درگیر یک درگیری منطقه ای بلند مدت شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.