آینده بورس در گرو انتخاب های سخت آینده نزدیک

از جمله مطالبات و درخواست‌‌‌های جامعه اقتصادی و بازارسرمایه تعیین‌تکلیف مالکیت و حقوق بخش خصوصی است و اینکه چگونه می‌توان رویکرد سیاستگذاری‌‌‌های سیاسی و اقتصادی را به رویکرد مبتنی بر کسب منافع اقتصادی برای کل کشور تبدیل کرد.

حمید میرمعینی

کارشناس بازار سرمایه

07 خرداد 1403
شناسه : 1408
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از جمله مطالبات و درخواست‌‌‌های جامعه اقتصادی و بازارسرمایه تعیین‌تکلیف مالکیت و حقوق بخش خصوصی است و اینکه چگونه می‌توان رویکرد سیاستگذاری‌‌‌های سیاسی و اقتصادی را به رویکرد مبتنی بر کسب منافع اقتصادی برای کل کشور تبدیل کرد.

اقتصاد سرمایه‌‌‌داری پیوند عمیقی بین علم و ثروت برقرار کرده و پیشرفت کلیه علوم مرهون انتظار کسب بازده اقتصادی و ثروت‌آفرین بوده است.

اگر در ابتدای ظهور سرمایه‌‌‌داری صرفا علومی مثل ریاضیات، پزشکی یا مهندسی و مکانیک و فیزیک می‌‌‌توانست راهی برای کسب ثروت با راه‌‌‌اندازی یک بنگاه تولیدی باشد، به‌تدریج در اقتصاد سرمایه‌‌‌داری سایر علوم نظیر روان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی و اقتصاد هم همراه سایر علوم شدند تا نگاهی همه‌جانبه و فراگیر و با استفاده از علوم مختلف، مسیر رشد و توسعه را هموار و به سمت قله تکامل بشریت هدایت کند.

در این بین، علم سرمایه‌گذاری در قالب یکی از شاخه‌‌‌های علم اقتصاد، به عنوان واسط بین دانش و ثروت توانست سرعت رشد و توسعه اقتصادی را افزایش دهد و با تشکیل بازارهای سرمایه و بورس‌‌‌های تخصصی از یک‌سو دسترسی به منابع را تسهیل کند و از سوی دیگر گزینه‌‌‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار عموم قرار دهد.

بنابراین می‌‌‌توان با قاطعیت و البته به گواه تحقیقات و مطالعات علمی انجام‌شده، اعلام کرد که توسعه مالی و بازار سرمایه، تاثیر بی‌بدیل و غیر‌‌‌قابل‌‌‌انکاری بر توسعه علم و ثروت داشته است و همچنان خواهد داشت.

بنابراین اطلاق عصاره، نماد و تابلوی اقتصاد آزاد به بورس و بازار سرمایه، گزافه‌‌‌گویی نیست؛ مگر اینکه مانند بازارسرمایه ایران چنان شاخ و برگ‌‌‌های آن چیده شده و از هر سویی مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد که دیگر نتوان نام بازارسرمایه و بورس بر آن گذاشت.

بیشتر بخوانید

معضلات اقتصاد دستوری را به مردم توضیح دهیم
عوامل 5 گانه نزول بورس

 

از طرف دیگر، در چنین اقتصاد سردرگمی هم که پایه‌‌‌های نظری و مکتب فکری چندگانه و متعارضی را در بخش‌‌‌های اجرایی تجربه می‌کند، به بازار سرمایه‌‌‌ای پیشرفته و کارآمد امکان ظهور و حیات نمی‌‌‌دهد.

بنابراین فارغ از دل‌‌‌خوشی‌‌‌های اتفاقی و مقطعی که هر چند سال باعث رشد قیمت‌ها بر روی تابلو می‌شود و موجی می‌‌‌آید و حبابی می‌‌‌سازد و اندکی می‌‌‌برند و جمع زیادی می‌‌‌بازند و در جمع‌بندی این موج‌‌‌ها، هیچ‌گونه اثری از عواید اقتصادی و تغییرات مثبت توسعه‌‌‌ای و عبرت‌‌‌آموزی و ارائه راهکارهای نوین دیده نمی‌شود، می‌توان نتیجه گرفت به تبع اقتصاد بیمار و سیاست‌زده کشور، بازار سرمایه ایران هم ناکارآمد و نحیف و غیرقابل اعتماد شده است و بی‌هدف و بدون هیچ‌‌‌گونه مطالبه‌‌‌گری اثرگذار شبانه‌‌‌روز می‌‌‌گذراند.

 حال در این برهه تعیین‌کننده و شاید نقطه عطف‌‌‌گونه کنونی، می‌توان آستین بالا زد و برنامه‌‌‌ها و مطالباتی را مطرح کرد که نظام حکمرانی کشور تکلیف خود را با آن روشن کند و دست به انتخاب سخت بزند و از این سردرگمی اقتصادی خارج شویم.

قطعا مقاومت در برابر تغییرات ضروری و موجه به فساد و افزایش فشارهای اقتصادی-اجتماعی منجر خواهد شد و حکم عقلانیت استفاده از این فرصت و تن دادن به تغییر در سیاست‌‌‌های کلان خواهد بود.

از جمله مطالبات و درخواست‌‌‌های جامعه اقتصادی و بازارسرمایه تعیین‌تکلیف مالکیت و حقوق بخش خصوصی است و اینکه چگونه می‌توان رویکرد سیاستگذاری‌‌‌های سیاسی و اقتصادی را به رویکرد مبتنی بر کسب منافع اقتصادی برای کل کشور تبدیل کرد.

همچنین با پاسخ عمیق به این سوال، می‌‌‌توان جهت‌‌‌گیری آینده اقتصادی و بازارسرمایه را پیش‌بینی کرد.

قطعا بخش مهمی از پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد به پاسخ به این سوال برمی‌‌‌گردد؛ چراکه زمینه‌های تدوین برنامه‌‌‌های حمایت از سرمایه و مالکیت خصوصی، جذب سرمایه و بخش خصوصی، تنظیم بازارها و تعاملات بین‌المللی معمول، سیاست‌های پولی و مالی و... و در یک کلام استفاده از اقتصاد بازار مهیا خواهد شد.

بازارسرمایه هم به تناسب این تغییر، می‌‌‌تواند با استفاده از تجربیات و تحقیقات اقتصادهای توسعه‌یافته، مدل جامع و اثرگذاری را تدوین و اجرایی کند؛ پس آینده بازارسرمایه در گرو آینده سیاستگذاری‌‌‌های سیاسی و اقتصادی و انتخاب‌‌‌های سخت آینده نزدیک خواهد بود.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.