معاون بانک مرکزی خبر داد:

تعیین ضرب الاجل 2 هفته ای برای بانک ها | رسیدگی به نرخ های سود بالا از ماه بعد به صورت ویژه آغاز می شود

در شرایطی که به زعم کارشناسان ،ایه افزایش نرخ سود یکی از عوامل نزول دامنه دار بورس است از هفته قبل بانک مرکزی اقدامات تازه ای را برای مهار بانک ها برای افزایش نرخ سود آغاز کرده است.
16 خرداد 1403
شناسه : 1450
منبع:
زمان مطالعه: 1 دقیقه
در شرایطی که به زعم کارشناسان ،ایه افزایش نرخ سود یکی از عوامل نزول دامنه دار بورس است از هفته قبل بانک مرکزی اقدامات تازه ای را برای مهار بانک ها برای افزایش نرخ سود آغاز کرده است.

در شرایطی که به زعم کارشناسان ،ایه افزایش نرخ سود یکی از عوامل نزول دامنه دار بورس است از هفته قبل بانک مرکزی اقدامات تازه ای را برای مهار بانک ها برای افزایش نرخ سود آغاز کرده است.

با این حال به نظر نمی رسد مشکل اصلی بورس نرخ سود بانکی باشد. به زعم تحلیل گران مشکل اصلی بازار سرمایه افزایش نرخ بهره خارج از نظام بانکی است که سیگنال های آن البته توسط بانک مرکزی با اجرای سیاست های انقباضی صادر شده است. به طور مثال نرخ بهره اخزا در حال حاضر به 40 درصد رسیده و همین موضوع منجر به کاهش جذابیت بورس شده است. با این حال روز گذشته معاون بانک مرکزی با هشدار به هیأت مدیره بانک ها درباره رعایت نرخ سود مصوب ۲۲.۵ درصدی به ۷ بانک متخلف برای اصلاح نرخ غیرمتعارف سود سپرده ها حداکثر دو هفته مهلت داد.

به گزارش شاخص آنلاین، فرشاد محمدپور در دیدار با مدیران تطبیق و هیأت مدیره بانک‌ها، اعلام کرد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، عدم رعایت نرخ سود از سوی بانک‌ها صلاحیت اعضای هیأت مدیره را زیر سوال می‌برد. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد تعیین شده و همه بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های سود مصوب هستند.

بیشتر بخوانید

عامل نزول بورس نرخ بهره 30 درصدی نیست | ادعای رئیس کل بانک مرکزی
محدودیت مهم برای صندوق های با درآمد ثابت | استفاده از عبارت نرخ سود موثر در تبلیغات ممنوع شد
شرکت ها با نرخ سود 40 درصدی تامین مالی می کنند | وزیر اقتصاد تایید کرد

او افزود: بانک مرکزی اوراق گواهی سپرده خاص برای اهدافی مشخص مانند سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات به پروژه‌های ویژه با بازدهی بالا در مقاطع زمانی مختلف معرفی می‌کند که این به معنای تغییر سیاست در قبال نرخ سود نیست و این گواهی‌ها معیار تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی نیست. طبق بررسی‌ ها، ۶ یا ۷ بانک نرخ‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند. بانک‌ها باید طی مدت یک هفته جلسه هیأت مدیره را تشکیل دهند و زمان بندی و برنامه کنترل و مدیریت نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی اعلام کنند.

او ادامه داد:برای بانک‌ها جهت ابطال سپرده‌های با نرخ سود بالا ضرب الاجل دو هفته‌ای تعیین شده است. پس از اتمام این مهلت قطعاً با بانک‌های متخلف برخورد خواهد شد. هیأت مدیره، کمیته‌های مرتبط و هر شخصی که به واسطه مسئولیت از سوی بانک مرکزی ناظر به رعایت مقررات هستند، باید در قبال این تخلفات پاسخگو باشند و اگر این افراد نقش را بطور مطلوب ایفا نکنند از نظر بانک مرکزی دیگر برای ادامه فعالیت صاحب صلاحیت نخواهند بود.

به گفته محمد پور طی ماه آینده رسیدگی ویژه ای را برای بررسی و ابطال سپرده‌های با نرخ بالا آغاز خواهد شد. زیرساخت لازم برای شناسایی این سپرده‌ها ایجاد شده است و به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.