بورس در انتظار رفع ریسک های سیستماتیک

هنوز به‌صورت رسمی ریسک‌های سیستماتیک از سر بازار سرمایه‌ برداشته نشده‌است، فعلا شرایط و متغیرهای بنیادی اعم از نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری، وضعیت فعلی صنایع و... تغییر خاصی نکرده و تا آقای پزشکیان کابینه جدید خود را مخصوصا در بخش اقتصاد معرفی و مجلس آنها را تایید نکرده، نمی‌توان منتظر آغاز و شکل‌گیری یک روند مثبت بود.

ابراهیم سماوی

کارشناس بازار سرمایه

19 تیر 1403
شناسه : 1616
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رفع ریسک های سیستماتیک دربازار سرمایه از سوی دولت آقای پزشکیان زمان‌بر است و قدم به قدم سرمایه‌گذاران این مسائل را رصد می‌کنند تا ببینند با تغییراتی که احتمالا در نهادهای ناظر بازار سرمایه و پول رخ خواهد داد چه اتفاق‌هایی در انتظار بازار است.
هنوز به‌صورت رسمی ریسک‌های سیستماتیک از سر بازار سرمایه‌ برداشته نشده‌است، فعلا شرایط و متغیرهای بنیادی اعم از نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری، وضعیت فعلی صنایع و... تغییر خاصی نکرده و تا آقای پزشکیان کابینه جدید خود را مخصوصا در بخش اقتصاد معرفی و مجلس آنها را تایید نکرده، نمی‌توان منتظر آغاز و شکل‌گیری یک روند مثبت بود.

در دولت قبلی به‌رغم وعده‌های گوناگونی که برای بهبود اوضاع بازار سرمایه داده شد، اما به بورس به چشم یک بازار اقماری نگاه می‌شد، مخصوصا با سیاست‌های انقباضی که در ماه‌های اخیر اتخاذ شد بازار ریزش‌های بسیار شدید و وضعیت رکودی را تجربه کرد و در طول این سال‌ها هم نسبت به بازارهای موازی و هم تورم بسیار جا ماند و با تصمیمات خلق‌الساعه، عملا کم‌لطفی‌های بسیاری به بازار سرمایه شد.

اما رویکرد دولت جدید بر اساس مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها و مناظره‌هایی که آقای پزشکیان داشته، تنش‌زدایی از روابط بین‌المللی است و حتی اخیرا هم اکونومیست در گزارشی بر رویکرد تنش‌زدایی رئیس‌جمهور جدید ایران تاکید کرد.

بیشتر بخوانید

واکنش بازارها به پیروزی پزشکیان |صعود انفجاری بورس؛ نزول دلار
انتظار بورس از پزشکیان برای کاهش دخالت دولت

در کنار آن حذف قیمت‌گذاری دستوری و تک‌نرخی‌کردن دلار به‌جز کالاهای اساسی که به آنها سوبسید‌ پرداخت می‌شود، از برنامه‌های او بوده و تیم اقتصادی که در دوران انتخابات وی را همراهی می‌کردند هم جزو چهره‌های شناخته‌شده و خوش‌نام بازار سرمایه و اقتصاد بودند و این موضوعات موجب شکل‌گیری خوش‌بینی نسبت به آینده بازار سرمایه شد و اثر آن را روز شنبه با نهایی‌شدن نتایج انتخابات دیدیم که رشد رعدآسایی در بورس ثبت شد.

اما در حال‌حاضر هنوز به‌صورت رسمی ریسک‌های سیستماتیک از سر بازار سرمایه‌ برداشته نشده‌است، فعلا شرایط و متغیرهای بنیادی اعم از نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری، وضعیت فعلی صنایع و... تغییر خاصی نکرده و تا آقای پزشکیان کابینه جدید خود را مخصوصا در بخش اقتصاد معرفی و مجلس آنها را تایید نکرده، نمی‌توان منتظر آغاز و شکل‌گیری یک روند مثبت بود.

همه اینها زمان‌بر است و قدم به قدم سرمایه‌گذاران این مسائل را رصد می‌کنند تا ببینند با تغییراتی که احتمالا در نهادهای ناظر بازار سرمایه و پول رخ خواهد داد چه اتفاق‌هایی در انتظار بازار است.

 تغییرات و رشدهایی که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم، به دلیل خوش‌بینی به سیاست‌های جدید بوده و در واقع اتفاقی نیفتاده و قدم‌به‌قدم با تحقق وعده‌ها بازار سرمایه ارزنده‌تر خواهد شد و حجم نقدینگی به سمت این بازار گسیل می‌‌شود اما در حال‌حاضر ما انتظار رشدهای رعدآسایی مانند شنبه را نخواهیم داشت و بازار هم منتظر کابینه دولت جدید است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.