تاثیر ترور ترامپ بر اقتصاد ایران | موضع گیری خطرناک معاون ترامپ علیه ایران

به نظر می‌آید که با روی کار آمدن احتمالی ترامپ در کاخ سفید، تقابل ایران و آمریکا با محوریت مکانیزم‌های موجود در پیمان ابراهیم تشدید شود. اقتصاد ایران می‌تواند از این بحران متاثر شود.
27 تیر 1403
شناسه : 1646
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گفته‌های اخیر ونس پیرامون ایران، نشان می‌دهد که دیدگاه‌هایش در مورد ایران تفاوتی با ترامپ ندارد و می‌توان اینگونه فرض کرد که ائتلاف موثری میان این دو شکل خواهد گرفت
به نظر می‌آید که با روی کار آمدن احتمالی ترامپ در کاخ سفید، تقابل ایران و آمریکا با محوریت مکانیزم‌های موجود در پیمان ابراهیم تشدید شود. اقتصاد ایران می‌تواند از این بحران متاثر شود.
دونالد ترامپ در کنار جی دی ونس،فردی که او به عنوان معاون خود انتخاب کرده و دارای اندیشه های افراطی است.

ترور نافرجام دونالد ترامپ و انتخاب جی دی ونس به عنوان معاون اول او، در کنار زوال دموکرات ها، جبهه جدیدی را گشوده است. در صورت به قدرت رسیدن ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ این جبهه در تقابل با ایران و اقتصاد آن قرار می‌گیرد.

به گزارش شاخص آنلاین، قضیه ترور دونالد ترامپ نه تنها از او یک قهرمان ساخت، بلکه آرایش گفتمانی حزب جمهوری خواه را از تقابل با دموکرات‌ها به «وحدت ملی» تبدیل کرد. البته نمی‌توان این گفتمان را پایدار ارزیابی کرد؛ چرا که در ماه‌های آینده رقابت بر سر تصاحب سمت ریاست کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ داغ می‌شود.

رقابت هم نیازمند تقابل و تشدید فضای دو قطبی است؛ مگر اینکه دموکرات‌ها به دنبال وقایع اخیر و ضعف حافظه جو بایدن و ماندن او تا روز برگزاری انتخابات، از چشم جمهوری خواهان، شکست خورده به نظر برسند. به هر روی، ترامپ و حزب جمهوری خواه، تا اینجای کار روایت خود را برنده کرده اند.

بیشتر بخوانید 

خطر پیروزی ترامپ برای اقتصاد ایران | پیروزی ترامپ ایران را در چه موقعیتی قرار خواهد داد؟

پیروزی ترامپ جنگ‌های تجاری را تشدید می‌کند | با پیروزی دونالدترامپ بازار‌ها پرتلاطم خواهند شد

ترامپ در دور جدید

اگر بایدن کنار نرود و بماند و حزب دموکرات را با خود بسوزاند، می‌توان انتظار داشت که تحولات آتی آمریکا، تاثیر شدیدی بر مناسبات این کشور با جهان بگذارد. ترامپ دیگر مانند دور اول حکمرانی‌اش که نخبگان حزبی را به عنوان نیروهای بازدارنده در کنار خود داشت، نیست. اگر در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ ترامپ به دنبال حزب جمهوری خواه و رقابت با نخبگان آن مانند مایک پنس و جان بولتون بود، حالا حزب به دنبال اوست.

در نتیجه ترامپ جان به در برده از ترور در بعد ظهر گرم پنسلوانیا دیگر برخی موانع دوره گذاشته را پیش روی خود ندارد. در آن زمان، جمهوری خواهان مایک پنس را به عنوان معاون اول و بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی در کنار ترامپ گماشت. هرچند ترامپ تمام تلاشش را کرد تا آن‌ها را گوشه گیر کند اما در مواردی زورش نچربید.

حالا اما ترامپ جی دی ونس را به عنوان معاون اول در کنار خود دارد؛ شخصی که در برهه ای، مخالف ترامپ بود و او را هیتلر آمریکا می‌خواند اما برای پذیرفته شدن در مناسبات حزبی و ورود به کنگره به عنوان سناتور، چاره‌ای جز پنهان شدن پشت ترامپ نداشت. ترامپ رها شده از مرگ، حالا با ونس برای اقتصاد ایران به طور خاص معنادارتر است.

بیشتر بخوانید 

خطر ترامپ برای بازار‌های سهام ایران و چین

ترس از تنش نظامی چه برسر اقتصاد می‌آورد | روند نزولی نرخ تشکیل سرمایه در ایران

مواضع علیه ایران

گفته‌های اخیر ونس پیرامون ایران، نشان می‌دهد که دیدگاه‌هایش در مورد ایران تفاوتی با ترامپ ندارد و می‌توان اینگونه فرض کرد که ائتلاف موثری میان این دو شکل خواهد گرفت. ونس، بایدن را پیرامون به کار نگرفتن مکانیزم‌های پیمان ابراهیم علیه ایران سرزنش کرده و خواهان حمایت آمریکا از کشورهای سنی در چارچوب پیمان ابراهیم، بر علیه ایران شده است.

او خواهان پیروزی سریع اسراییل در نبرد با حماس و تشکیل جبهه متحد علیه ایران متشکل از اعراب و اسراییل شده است. به توصیف تایمز اسراییل، ونس یک آتش بیار عوام گراست. ونس که مخالف حمله نظامی به ایران است، به فاکس نیوز گفت که مردم ما تشخیص می‌دهند که باید کاری با ایران انجام دهیم اما نه از جنس پرتاب بمب‌های کوچک ضعیف!

با اینکه ونس پیش از این، در جایی گفته است با جنگ میانه‌ای ندارد و حضور خود به عنوان نظامی در عراق پشیمان است اما تاکید دارد که دکترین سیاست خارجی ترامپ، مبتنی بر درگیر کردن نیروهای آمریکا برای پرتاب کردن مشت‌های محکم است؛ مانند ترور سپهبد قاسم سلیمانی.

بر همین اساس، به نظر می‌آید که با روی کار آمدن احتمالی ترامپ در کاخ سفید، تقابل ایران و آمریکا با محوریت مکانیزم‌های موجود در پیمان ابراهیم تشدید شود. اقتصاد ایران می‌تواند از ایران بحران متاثر شود؛ به گونه‌ای که با پرتابه‌های تورمی برخوردهای شدیدتری داشته باشد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.