به مناسبت درگذشت فرهاد مشیری

هنر فرهاد مشیری چگونه میلیون دلاری شد؟ | میراث گران قیمت هنرمند محبوب ایرانی

فرهاد مشیری که به اولین هنرمند خاورمیانه با اثری بیش از ۱ میلیون دلار معروف شده بود، درگذشت. مشیری از آن دست هنرمندان نبود که مرزی بین سنت و مدرنیته بکشد و به غیب گویی در مورد هنر مدرن بپرداز و آن را سیاه جلوه دهد.
30 تیر 1403
شناسه : 1654
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سال ۲۰۰۸ عشق در حراجی بونامز دبی بیش از ۱ میلیون دلار چکش خورد. این اثر در هنگام فروش، نسبت به برآورد اولیه ۴۹۸ درصد رشد کرد تا دهان همه باز بماند.
فرهاد مشیری که به اولین هنرمند خاورمیانه با اثری بیش از ۱ میلیون دلار معروف شده بود، درگذشت. مشیری از آن دست هنرمندان نبود که مرزی بین سنت و مدرنیته بکشد و به غیب گویی در مورد هنر مدرن بپرداز و آن را سیاه جلوه دهد.

فرهاد مشیری مهم‌ترین هنرمند معاصر ایران درگذشت تا جهانی از آثار جهانی او با میلیون‌ها دلار ارزش باقی بماند. مشیری همان هنرمندی است که از دل هنر خاورمیانه ۱ میلیون دلاری شد و با همین عنوان به شهرت رسید.

به گزارش شاخص آنلاین، فرهاد مشیری که به اولین هنرمند خاورمیانه با اثری بیش از ۱ میلیون دلار معروف شده بود، درگذشت. مشیری از آن دست هنرمندان نبود که مرزی بین سنت و مدرنیته بکشد و به غیب گویی در مورد هنر مدرن بپرداز و آن را سیاه جلوه دهد.

باز شدن پای مشیری به انستیتوی هنر کالیفرنیا در سال ۱۹۸۱ او را بیش از پیش با جلوه‌های هنر عامه پسند آمریکایی‌ها معروف به پاپ آرت آشنا کرد. هرچند ظهور پاپ آرت برگرفته از آثار اندی وارهول و تصویرسازی‌های کمیک دهه ۶۰ آمریکا بود. هنری که گردش مالی خود را مدیون سینمای آمریکاست.

مشیری به دلیل سینمادار بودن پدرش، با این رسانه آشنا بود و سینمای آمریکا را می‌شناخت؛ به طور خاص نورما جین مورتنسن با نام هنری مرلین مونرو، بازیگر معروف آمریکایی را بر روی پرده یا در تلویزون دیده بود.

پاپ آرت و مونرو

اما موضوعی که مونرو را برای مشیری جذاب کرد، سینما نبود؛ بلکه پرتره‌های معروف اندی وارهول از او بود. پیش از انقلاب، پای این پرتره‌های به موزه هنرهای معاصر تهران هم باز شد. گرچه پرتره‌های مونرو پس از انقلاب از چشم علاقه مندان وارهول و مونرو پنهان شدند. 

اما هنر وارهول و پاپ آرت تاثیرش را بر روی مشیری گذاشت و پای او را به آمریکا باز کرد. رودئو کابوی، داستان قبل خواب نارنجی، شناور، شبح جنگل، داستان قبل خواب نقره ای، خدای رنگارنگ، رنگ خدا، فرفری، بانی خرگوشه، نصف نصف و خودنگاره روی قالی پرنده، از جمله آثار پاپ آرت مشیری هستند که برخی از آن‌ها روح سبک وارهول را جیغ می‌کشند.

بیشتر بخوانید 

سودهای ۱۰۰۰ درصدی در حراج تهران | معرفی گنج‌های هنری برای سرمایه‌گذاری

۳ ابزار نوین برای کسب سود از هنر برای همه | فرش قرمز کشورهای پردرآمد برای سرمایه خرد

گران‌ترین آثار مشیری

باغ مخفیِ مشیری که یکی از معروف‌ترین آثار برگرفته از هنر مدرن به حساب می‌آید، در خانه حراج کریستیز دبی حدود ۱ میلیون دلار چکش خورد؛ گرچه گران‌ترین اثر او عشق است. اثری که گرچه از خوش نگاری واژه عشق در کانونش استفاده شده است اما به دلیل استفاده از اسمبلاژ (هم بندی) و ترکیب آن با کلاژ، لباس مدرن پوشیده است.

خوش نگاری‌های خط فارسی در کارهای کوزه مشیری که نقش‌هایی از کوزه‌های زیرخاکی ایرانی هستند، هم دیده می‌شوند. در نتیجه تابلوی عشق از عناصر ایرانی برای ایجاد بافتی مدرن بهره می‌برد. مشیری در اسمبلاژ عشق از سنگ‌های سواروسکی حول و درون پیکره خطی-حجم دار عشق استفاده کرده است.

سال ۲۰۰۸ عشق در حراجی بونامز دبی بیش از ۱ میلیون دلار چکش خورد. این اثر در هنگام فروش، نسبت به برآورد اولیه ۴۹۸ درصد رشد کرد تا دهان همه باز بماند. خیلی معمول نیست که آثار هنرمندان شرقی در یک خانه حراج ثبت شده در اروپا یا آمریکا، با این قیمت تعیین شود اما مشیری سال‌ها پیش از مرگ زودرسش در ۶۶ سالگی این کار را تمام کرد.

در تهران و دبی

مشیری در داخل ایران هم حراج معروف تهران را با نام خود گره زده بود. نقاشی خطِ شماره‌های سیاه روی سفید، در بیستمین دوره حراج تهران ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. نقشی از کوزه با نام تا آخر زمان، ۵ میلیارد تومان در همین حراجی به فروش رسید.

سایت اماراتی the national news از مشیری با عنوان مهم‌ترین هنرمند معاصر ایران یاد کرده است. امارات یکی از کشورهایی است که به طور خاص به هنر مشیری توجه داشت. بنیاد هنر شارجه و بنیاد فرجام دبی آثار مشیری را نگه داری می‌کنند.

علاوه بر این دو، موزه هنر مدرن عرب در قطر، فرانکویس پینالت، ثروتمندترین مجموعه دار جهان و سومین ثروتمند فرانسه و مرکز هنر پالازو گراسی در ونیز، آثار مشیری را در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید

راهنمایی سرمایه‌گذاری در آثار هنری | فرصت کسب سود از هنر بلو چیپ و در حال ظهور

آغاز دیجیتالی شدن معاملات آثار هنری | فرصت جدید برای معامله آثار هنری

بانک ارقام و الخط الثالث

مشیری همچنین با بانک سرمایه‌گذاری ارقام در دبی همکاری می‌کرد. گزارش روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز، نشان می‌دهد که مشیری برای خلق ۷ اثر در انحصار بانک ارقام در سال ۲۰۰۷ یعنی یک سال پیش از فروش اثر عشق در حراج بونامز که شهرت ویژه‌ای به او بخشید، ۲۰۰ هزار دلار دستمزد دریافت کرده است.

بانک ارقام به لطف مشیری، تا سال ۲۰۰۹ در مجموع ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار اثر هنری را در اختیار داشت. آوازه هنر مدرن مشیری در امارات، گالری الخط الثالث (خط سوم) دبی را به نمایندگی او تبدیل کرد. خبر درگذشت مشیری را هم الخط الثالث به طور انحصاری اعلام کرد.

همین گالری بود که در آرت ابوظبی ۲۰۲۳ سری کوزه‌های مشیری را به نمایش درآورد. مشخصا کوزه‌های آبی و آبی زمردی مشیری که یادآور هنر ایران باستان هستند، آرت ابوظبی را مزین کردند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.