افزایش ورود پول به صندوق های سرمایه گذاری در طلا | ورود سهامداران به پناهگاه مالی

یشتر سرمایه‌گذاران با توجه به وضعیت رکودی و ابهامی که وجود دارد و با توجه به اینکه سکاندار سازمان بورس و بانک‌مرکزی در کنار دولت هنوز مشخص نیست، ترجیح می‌دهند عمده دارایی خود را به محل امنی انتقال دهند که در روزهای اخیر صندوق‌های کالایی را انتخاب کردند.
31 تیر 1403
شناسه : 1666
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یشتر سرمایه‌گذاران با توجه به وضعیت رکودی و ابهامی که وجود دارد و با توجه به اینکه سکاندار سازمان بورس و بانک‌مرکزی در کنار دولت هنوز مشخص نیست، ترجیح می‌دهند عمده دارایی خود را به محل امنی انتقال دهند که در روزهای اخیر صندوق‌های کالایی را انتخاب کردند.

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با نگاهی به‌عملکرد دولت سیزدهم می‌توان گفت این دولت میراث پرحاشیه‌ای را در بورس برای دولت جدید به ارث گذاشت و عمده دلیل آن‌هم رویکرد دستوری در اقتصاد بود. سرکوب نرخ ارز نیما که باعث شد در ماه‌های مختلف تفاوت نرخ دلار در این سامانه با بازار آزاد به بیش از 50‌درصد برسد، به شرکت‌های مختلف و مخصوصا صادراتی‌ها و کامودیتی‌محورها ضرر زیادی زد. 

ابراهیم سماوی  ادامه‌داد: از طرفی بسیاری از شرکت‌ها در یک‌سال‌اخیر حتی بیش از نرخ تورمی اعلامی بانک‌مرکزی افزایش هزینه داشتند اما از سمت دیگر نرخ دلار نیما صرفا 16‌درصد افزایش داشته که این موضوع فشار زیادی را به شرکت‌ها وارد کرد؛ آن‌هم شرکت‌های کامودیتی‌محور و صنایع دلاری که بخش بزرگ و زیادی از ارزش بازار را نیز شامل می‌شوند و این موضوع بر کلیت بازار نیز اثر قابل‌توجهی داشت.

سماوی افزود: نکته بعدی بحث قیمت‌گذاری دستوری بود که در این‌خصوص می‌توان به‌طور ویژه به صنعت خودرو اشاره کرد، البته در روزهای اخیر بحث آزادسازی مطرح‌شده اما آیین‌نامه آن همچنان پرابهام است.

او  تاکید کرد: بحث قیمت‌گذاری هزینه انرژی نیز مطرح است که هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته و بحث دستوری‌بودن در این بخش نیز به نیروگاه‌ها هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند، مثال بارز آن‌هم عوارض صادراتی است که هنوز هم روی فولادی‌ها وجود دارد و عملا می‌توان گفت باعث‌شده بسیاری از شرکت‌های دلاری بخش زیادی از بازار صادراتی خود را از دست بدهند. برای مثال پتروشیمی‌ها طی سال‌اخیر 40‌درصد در نرخ خوراک رشد داشتند اما از طرفی با توجه به رشد 16‌درصدی دلار نیما شرایط اسفناکی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید

میراث زیان بار دولت سیزدهم برای بورس

انتظار بورس از پزشکیان برای کاهش دخالت دولت

 این تحلیلگر گفت: در مجموع حتی اگر به P/E گذشته‌نگر بورس نگاه کنیم، این عدد را تقریبا حدود 7 و کمتر از میانگین بازار سرمایه می‌بینیم و می‌توان گفت شرایط این روزهای بازار سرمایه آینه تمام قدی از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم است که بیشتر شرایط رکودی و سیاست انقباضی را در پیش گرفت.

او تصریح کرد: از این‌رو با توجه به اینکه این هفته، هفته آخر دولت سیزدهم است و در دو روز اخیر بیش از 250مجمع سرمایه‌گذاری برگزار شد، خیلی در بازار شنبه شاهد جابه‌جایی سهم‌ها نبودیم، اما حدود 77‌درصد از سهام منفی بودند و عمدتا در محدوده منفی یک تا 3 معامله شدند.

سماوی اضافه کرد: تعداد نمادهای مثبت کمتر از 23‌درصد نمادها را شامل می‌شد، اما نکته جالب بازار دیروز بحث بیشترین خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت سهامی و حدود 600‌میلیارد‌تومان بود. از طرف دیگر با توجه به اینکه طلای جهانی رکوردها را جابه‌جا کرد، در روز گذشته حدود 90‌میلیارد‌تومان ورود به صندوق‌های طلا را داشتیم.

این تحلیلگر افزود: بیشتر سرمایه‌گذاران با توجه به وضعیت رکودی و ابهامی که وجود دارد و با توجه به اینکه سکاندار سازمان بورس و بانک‌مرکزی در کنار دولت هنوز مشخص نیست، ترجیح می‌دهند عمده دارایی خود را به محل امنی انتقال دهند که در روزهای اخیر صندوق‌های کالایی را انتخاب کردند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.