انتظار واکنش مدیریت شده به ترور اسماعیل هنیه | آتش نتانیاهو به روی پزشکیان و هریس

با ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، آنهم در تهران، حتی اگر قصد اسراییل از ترور فواد شکر، عقب نشینی حزب الله بود، دیگر نمی‌توان شک کرد که انگیزه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، آتش افزوزی است.
13 مرداد 1403
شناسه : 1738
منبع:
زمان مطالعه: 1 دقیقه
برخی منابع می‌گفتند که حزب الله لبنان، پس از ترور شکر، قصد درگیری نظامی گسترده با اسراییل را نداشت. حالا اما به نظر می‌رسد که اسراییل با ترور هنیه در تهران، قصد دارد که ایران را برای درگیر شدن حزب الله، آماده نگه دارد
با ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، آنهم در تهران، حتی اگر قصد اسراییل از ترور فواد شکر، عقب نشینی حزب الله بود، دیگر نمی‌توان شک کرد که انگیزه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، آتش افزوزی است.

ترور اسماعیل هنیه در روزهای داغ تابستان تهران و در شمال این شهر، فضای سیاسی و اقتصادی ایران و منطقه را داغ کرده است.

به گزارش شاخص آنلاین، ترور فواد شکر، از فرماندهان حزب الله لبنان که گفته می‌شود پس از سید حسن نصر الله دومین فرد مهم این تشکیلات محسوب می‌شد، به اندازه کافی شوک کننده بود. برخی تحلیل گران می گفتند اسراییل با این پیام، قصد دارد حزب الله را وا دارد شروط عقب نشینی خود را از پشت مرزهای سرزمین‌های اشغالی، بپذیرد.

اما با ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، آنهم در تهران، حتی اگر قصد اسراییل از ترور فواد شکر، عقب نشینی حزب الله بود، دیگر نمی‌توان شک کرد که انگیزه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، آتش افزوزی است.

برخی منابع می‌گفتند که حزب الله لبنان، پس از ترور شکر، قصد درگیری نظامی گسترده با اسراییل را نداشت. حالا اما به نظر می‌رسد که اسراییل با ترور هنیه در تهران، قصد دارد که ایران را برای درگیر شدن حزب الله، آماده نگه دارد.

بیشتر بخوانید 

واکنش بازارها به ترور اسماعیل هنیه | سقوط بورس، صعود دلار | دلار از ۶۰ هزار تومان گذشت

تتر برای صعود خیز برداشت | آیا قیمت دلار به صعودش ادامه خواهد داد؟

ترور هنیه با چند هدف دیگر هم قابل توضیح است؛ از جمله تضعیف اردوگاه دموکرات‌ها در آمریکا که حامی جنگ بین اسراییل و حزب الله نیستند. در صورت وقوع این جنگ، می‌توان احتمال داد که اسراییل در آستانه انتخابات آمریکا زیر شلیک موشک‌های نقطه زن حزب الله قرار می‌گیرد و از سویی لبنان تحت تهاجم اسراییل قرار گیرد.

این جنگی است که تبعاتش می‌تواند به تقویت جمهوری خواهان بینجامد؛ ضمن اینکه مواضع آشتی جویانه دولت جدید مستقر در تهران را تضعیف می‌کند. از آنجا که حمله به هنیه در خاک ایران اتفاق افتاده است، دولت نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند.

به گفته تریتا پارسی، معاون اندیشکده کوئینسی، ترور هنیه ممکن است که دیپلماسی جان گرفته بین تهران و واشنگتن را از بین ببرد و نتانیاهو را به جنگی که می‌خواهد برساند.

این وضعیت می‌تواند بر اقتصاد ایران هم تاثیرات نامطلوبی بگذارد البته نباید از نظر دور داشت که ایران در حمله ۲۶ فروردین به اسراییل که دقیقا ۱۳ روز پس از حمله اسراییل در ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، هوشمندی به خرج داد و قصد نتانیاهو برای آتش افزودی جدی را بی‌پاسخ گذاشت.

به نظر می‌رسد که اسراییل می‌خواست که با ترور هنیه انتظارات برآورده نشده خود در ۲۶ فروردین را به سرانجام برساند اما ایران و حزب الله لبنان هم نشان داده‌اند که قصدی برای تامین سوخت ماشین جنگی نتانیاهو ندارند و می‌خواهند که اوضاع را با دقت بیشتری رصد کنند.

البته این تحلیل به معنای بی‌پاسخ گذاشتن ترور هنیه، شکر و سایر فرماندهان حزب الله لبنان نیست اما به نظر می‌رسد که در این مقطع ایران و حزب الله، هوشمندانه عمل کنند؛ به ویژه که پس از ترور شکر، دولت لبنان اعلام کرد که از اسراییل شکایت خواهد کرد.

ترور هنیه اما می‌تواند به انرژی جدیدی برای اتحاد و نزدیکی میان شاخه سیاسی و نظامی حماس تبدیل شود. تا پیش از این ماجرا، یحیی سنوار، فرمانده شاخه نظامی حماس با شاخه سیاسی حماس بر سر جنگ مستقیم با اسراییل اختلاف داشتند.

حتی گفته می‌شود که هنیه و فرماندهی سیاسی حماس در قطر، با هرگونه حمله به اسراییل مخالف بودند اما حالا حماس می‌تواند یک دست‌تر و نظامی‌تر شود.
این موضوع به کنش‌های آینده حماس شکل جدیدی خواهد داد اما به نظر نمی‌رسد که در این مقطع حساس، آتش افزوزی نتانیاهو با آتش دیگری پاسخ داده شود؛ هرچند که می‌توان واکنش‌های مدیریت شده را شاهد بود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.