بورس زیر سایه تنش در خاورمیانه | احتمال نجات بورس با تزریق پول جدید چقدر است؟

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و ریسک‌‌‌های سیستماتیک بر تشدید افت شاخص، اولین حمایت دولت جدید از بورس را نشانه‌‌‌ای امیدوار کننده دانستند.
13 مرداد 1403
شناسه : 1742
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و ریسک‌‌‌های سیستماتیک بر تشدید افت شاخص، اولین حمایت دولت جدید از بورس را نشانه‌‌‌ای امیدوار کننده دانستند.

همزمان با ترور و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس موج تازه از از نزول در بورس آغاز شد و دولت در واکنش به این موضوع دستور تزریق منابع مالی جدید به بورس را صادر کرد اما پرسش این است که این اقدام تا چه حد در نجات بورس موثر است.

به گزارش شاخص آنلاین، همزمان با آغاز سال جدید سطح تنش ها در منطقه افزایش یافته و هرچه زمان بیشتری سپری می شود بر حجم و تعداد درگیری ها اضافه می شود در چنین شرایطی بورس واکنش های منفی به این رویدادها  داشته و با نزول های زیادی مواجه شده است.

در تازه ترین رویداد بورس در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه در روز نخست  نزدیک به 2.5 درصد نزول کرد و امروز هم شاخص کل با همین میزان افت مواجه شد. بر همین اساس محمد رضا عارف معاون اول رئیس جمهور دستور داد منابع جدیدی از سوی صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود تا جلوی نزول گرفته شود.

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و ریسک‌‌‌های سیستماتیک بر تشدید افت شاخص، اولین حمایت دولت جدید از بورس را نشانه‌‌‌ای امیدوار کننده دانستند.

مریم محبی در این باره گفت: هفته گذشته برای بازار سرمایه چندان مناسب نبود. ترور هنیه در تهران مقداری معادلات را بر هم زد و منفی‌های قابل پیش‌ بینی را تشدید کرد. ریسک‌های سیاسی ترس را به بازارها القا می‌کند.

او افزود: به نظر می‌رسد هیجان منفی چهارشنبه تخلیه شده باشد. انتظار می رود هفته پیش‌رو کمی روند منفی کاهش یابد اما هنوز سایه ابهامات مثل نحوه پاسخگویی ایران به جسارت اسرائیل بر سر بازار است. با توجه به افزایش دلار بازار آزاد تا محدوده‌های 61 هزار تومان، چنانچه نرخ دلار نیما در هفته جاری افزایش قابل‌توجه داشته باشد و سایر کامودیتی‌ها هم با رشد نرخ جهانی طلا هفته مثبتی داشته باشند به نظر می‌رسد تا حدودی فشار فروش کاهش یابد. بطور کلی هفته پیش‌رو متعادل و منفی پیش بینی می شود.

حسن حسین‌‌‌نیا یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این باره گفت: بازار سهام سال جاری را در شرایطی شروع کرد که تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و ریسک‌‌‌های سیستماتیک وارد دور تند شد. از آن زمان عملا اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی پی‌درپی رخ می دهد. با توجه به این اتفاقات شاخص‌‌‌ بورس به سمت نزول رفت. هر چند سیاست گذاری مالی دولت و سیاست گذاری پولی بانک‌مرکزی در تشدید افت بورس موثر بود، اما نقش ریسک‌‌‌ها بی‌اثر نیست.

بیشتر بخوانید

واکنش بازار ها به ترور اسماعیل هنیه | سقوط بورس، صعود دلار | دلار از 60 هزار تومان گذشت

 

او افزود:در تازه‌‌‌ترین اتفاق، پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم به‌یکباره در عملیات ترور، صفحه جدیدی از ریسک‌‌‌های سیستماتیک و تنش‌‌‌های نظامی منطقه‌‌‌ای ورق خورد. با اعلام ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، شاخص بورس افت بیش از ۲‌ درصدی را ثبت کرد. هرچند طرفین درگیر در منطقه از عدم‌تمایل به گسترش سطح برخورد صحبت می‌کنند اما ترس از زیان بیشتر و تجربیات ماه‌های گذشته به اتخاذ استراتژی محافظه‌کارانه فعالان بورسی منجر شده است.

او تاکید کرد: بررسی معاملات چهارشنبه چند نکته قابل‌توجه داشت. افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل و دستور معاون اول رئیس‌ جمهور برای تزریق پول به صندوق تثبیت بازار و حمایت از سهامداران. هرچند مبالغ اعلامی در حد اثرگذار نیست اما تغییر در مسئولان دولتی با نگرش متفاوت همراه بوده که نشانه‌‌‌های امیدوارکننده است.

 حسن نیا اضافه کرد: هرچند اولین گفتمان حمایت از بورس در دولت جدید در روزی پرتنش و با جو احتمال بروز درگیری‌‌‌های گسترده مشاهده شد اما اگر دولت چهاردهم بر اظهارات مهره‌‌‌های کلیدی در دوران انتخابات پایدار بماند، می‌‌‌توان امیدوار بود به‌تدریج شاهد اتفاقات بنیادی در جهت تغییر شرایط سودآوری شرکت های بورسی نیز خواهیم بود.

او تصریح کرد: برای هفته پیش‌رو حمایت از سهامداران با ورود پول جدید کلید خواهد خورد که البته نحوه ایفای نقش سازمان بورس و صندوق‌های فعال در بازار سرمایه نیز اهمیت بسیاری خواهد داشت.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.