متاثر از نااطمینانی فزاینده در جغرافیای خاورمیانه اتفاق افتاد؛

دست پر قدرت خریداران در بازار طلا /شاخص دلار نزول کرد

در برابر تقویت طلا، جایگاه شاخص دلار تضعیف شده است. شاخص دلار قدرت خرید دلار را را در مقیاس جهانی نشان می‌دهد. تاریخچه بازارها نشان می‌دهد که هرگاه طلا حمایت می شود جایگاه دلار دچار لغزش می شود. شاخص دلار روز گذشته ۰.۰۷ درصد و در ۵ روز گذشته ۰.۳۹ درصد نزول کرده است.
29 مهر 1402
شناسه : 91
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در برابر تقویت طلا، جایگاه شاخص دلار تضعیف شده است. شاخص دلار قدرت خرید دلار را را در مقیاس جهانی نشان می‌دهد. تاریخچه بازارها نشان می‌دهد که هرگاه طلا حمایت می شود  جایگاه دلار دچار لغزش می شود. شاخص دلار روز گذشته ۰.۰۷ درصد و در ۵ روز گذشته ۰.۳۹ درصد نزول کرده است.

قیمت طلا در معاملات جهانی امروز (۲۹ مهر) از ۱۹۸۱ دلار فراتر رفت. با برافروخته شدن آتش جنگ در سرزمین‌های فلسطین، شاخص قیمت طلا در یک هفته گذشته به لحاظ ارزش دلاری ۴۸.۸۲ بالاتر رفت. 
به گزارش شاخص آنلاین، پس از اینکه روز گذشته قیمت جهانی طلا بازار را با ۱۹۷۴ دلار گشود و با ۱۹۷۹ دلار پایان برد، معاملات امروز را با ۱۹۸۰ دلار کلید زد. به نظر می‌رسد که ادامه التهابات بر روی نقشه جغرافیایی خاورمیانه، بازیگران بازار طلا را برای سوار شدن بر یک بازار گاوی مسلط کرده است. شروع جنگ در غزه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، تردید اسراییل در مورد ورود زمینی به غزه با وجود اصرار بر برنامه ریزی اجرای آن و حمله به زیرساخت‌های حماس، بار دیگر طلا را به عنوان ابزار «ذخیره ارزش» مطرح کرده است. معاملات امروز طلا، قیمت آن را به بیشتر از ۱۹۸۱.۲ دلار رسانده است. البته مطرح شدن طلا به عنوان ابزار ارزش در یک سال گذشته پررنگ‌تر از همیشه بوده است؛ چرا که آغاز جنگ در اوکراین، احتمال جنگ هسته‌ای روسیه یا کره شمالی یا هر دو با غرب و شکستن دیوار صوتی بر فراز تایوان از سوی جنگنده‌های چینی، به اندازه کافی بر روی ذهن معامله گران تاثیر گذار بوده اند. متاثر از این التهابات در ۱ سال گذشته، ارزش طلا ۱۹.۷۷ درصد بیشتر شده تا بهای آن از ۱۶۴۴ دلار در مهر ماه سال گذشته به ۱۹۸۱ دلار افزایش یابد. 

تضعیف شاخص دلار 

در برابر تقویت طلا، جایگاه شاخص دلار تضعیف شده است. شاخص دلار قدرت خرید دلار را را در مقیاس جهانی نشان می‌دهد. تاریخچه بازارها نشان می‌دهد که هرگاه طلا حمایت می شود  جایگاه دلار متلزل می شود. شاخص دلار روز گذشته ۰.۰۷ درصد و در ۵ روز گذشته ۰.۳۹ درصد نزول کرد. این در شرایطی است که طلا نسبت به روز گذشته ۰.۰۴ درصد رشد داشته است. به این ترتیب طلا جایگاه خود را در جریان جنگ غزه از دلار پس گرفت. در صورتی که قیمت طلا ریزش کند، بر روی سطوح ۱۹۸۰.۵۵، ۱۹۷۹.۴۶ و ۱۹۷۸.۹۲ دلار، با حمایت مواجه می‌شود تا بار دیگر شاهد افزایش قیمت آن باشیم؛ چرا که تحلیل گران تکنیکال با استفاده از اندیکاتورهای تحلیل الگوی کلاسیک، به این ارزیابی رسیده‌اند که بر روی سطوح ۱۹۸۲.۱۸، ۱۹۸۲.۷۲ و ۱۹۸۳.۸۱، مقاومت شکل گرفته است. حمایت‌ها شرایطی هستند که گاوها (خریدارن) بر خرس (فروشندگان) غلبه می‌کنند. سطوح مقاومتی هم معنای برعکس را می‌رسانند. در نتیجه در صورت قدم گذاشتن طلا در محدوده ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۳ دلار می‌توان انتظار ریزش موقت قیمت را داشت تا خریداران پر هیجان با  استفاده از اخبار خاورمیانه شاخص طلا (اُنس جهانی) را تقویت کنند و مجدد دلار را به گوشه رینگ ببرند.

تاثیر طلای جهانی بر بازار ایران 

افزایش جهانی قیمت طلا تاثیر خود را بر بازار سکه ایران هم تخلیه کرده است. بر این اساس، قیمت سکه بهار آزادی، ۰.۰۶ درصد در شبانه روز گذشته افزایش یافته و به حدود ۲۵ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان رسیده است؛ البته قیمت امروز هر سکه بهار آزادی تا ۲۶ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان هم افزایش یافت. در همین حال، مثقال طلا (بدون حباب) هم ۰.۳۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. مثقال حالا به حدود ۱۰ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان رسیده است؛ در حالی که تا جوالی ساعت ۱۱ صبح امروز محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان را هم لمس کرده بود. گرچه سایر اقلام سکه و طلا هم تا حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز جهش قیمت را تجربه کرده بودند اما در ادامه روز، تنها سکه بهار آزادی و در کنار آن مثقال توانستند پیوستگی خود را با انس جهانی برقرار نگه دارد. گرچه انتظار نمی‌رود که هیجان ناشی از آتش جنگ در خاورمیانه انس جهانی و بازار سکه و طلای ایران را در معاملات روزهای آتی تنها بگذارد. باید دید که تقویت طلا تا کجا ادامه دارد و چه تاثیری بر نگرش بلندمدت بازیگران اقتصاد نسبت به این فلز و در کل بازار فلزات گران بها می‌گذارد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.