بیت کوین قاعده بازی را تغییر می‌دهد

سناریوهای انفجار قیمت بیت کوین در ۲۰۲۴

موضوعی که موجب شده که به زعم عده‌ای چرخه کنونی بیت کوین با سایر چرخه‌های ۴ساله متفاوت باشد، این است که این چرخه با راه اندازی صندوق‌های قابل معامله (ای تی اف) که دارای سهام بیت کوین هستند، همزمان شده است.
16 اسفند 1402
شناسه : 995
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قیمت بین کوین در پایان ۲۰۲۴ می‌تواند بین ۵۰ هزار تا ۱۱۰ هزار دلار باشد. فایندر همچنین برآورد قیمت بیت کوین را تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. بر این اساس، بیت کوین می‌تواند در سال ۲۰۲۵ به ۸۷ هزار و ۱۲۵ دلار و در سال ۲۰۳۰ به ۲۲۰ هزار و ۷۰۸ دلار برسد
موضوعی که موجب شده که به زعم عده‌ای چرخه کنونی بیت کوین با سایر چرخه‌های ۴ساله متفاوت باشد، این است که این چرخه با راه اندازی صندوق‌های قابل معامله (ای تی اف) که دارای سهام بیت کوین هستند، همزمان شده است.

پول هوشمند بازار رمزارزها را به تسخیر خود درآورده است. بیت کوین به عنوان سردمدار این بازار می‌درخشد. برخی بر این باورهستند که شرایط بیت کوین با گذشته بسیار متفاوت است.

به گزارش شاخص آنلاین، ۱۹ آبان سال ۱۴۰۰ بود که قیمت بیت کوین به ۶۹ هزار و ۴۴ دلار رسید. با قیمت دلار آن در روز، یک عدد بیت کوین بیش از ۱ میلیارد و ۹۴۸ میلیون تومان آب می‌خورد. بیشتر از ۲ سال از آن زمان گذشته است. در یک سال گذشته، قیمت بیت کوین  در پایین ترین حد به ۱۹ هزار و ۶۲۸ دلار رسید.

این رمز ارز محبوب که امروز بیش از ۵۲ درصد کل معاملات بازار رمز ارزها را به خود اختصاص داده است، بار دیگر به فراتر از ۶۰ هزار دلار رسیده است. در ۲۴ ساعت گذشته، بیت کوین به حدود ۶۵ هزار دلار رسیده است. با قیمت دلار در ساعات اخیر، هر بیت کوین بیش از ۳ میلیارد و ۹۵۸ میلیون تومان ارزش دارد.

الگوی چرخه تجاری بیت کوین

گرچه بیت کوین هنوز با سقف تاریخی خود بیش از ۶ درصد فاصله دارد اما برخی تحلیگران بازار مصرند که این ارز دیجیتال در چرخه متفاوتی نسبت به گذشته خود قرار دارد. چرخه‌های بیت کوین به بازه‌های ۴ساله تقسیم می‌شوند. به طور معمول، در سال پایانی هر چرخه، یعنی سال چهارم، وارد مرحله انباشت می‌شویم. پس از آن در ۲ سال ابتدایی چرخه بعدی، قیمت افزایش می‌یابد. در سال سوم بازار وارد فاز رکود می‌شود و قیمت‌ها ریزش می‌کنند.

دلیل وجود چرخه‌های ۴ ساله، این است که پاداش استخراج ماینرهای بیت کوین نصف می شود. رویدادی که به «هاوینگ بیت کوین» معروف است. این تدبیری است که مبدع ناشناس بیت کوین که «ساتوشی ناکاموتو» لقب گرفته است، رقم زد؛ با این هدف که تورم بیت کوین هر ۴ سال یک بار کاهش یابد. کاهش نورم پول و ارزهای دیجیتال، به معنای کم باب شدن آن‌ها و افزایش ارزش است.

با توجه به اینکه در نهایت، تعداد کل بیت کوین‌هایی که استخراج می‌شوند، نمی‌تواند بیشتر از ۲۱ میلیون عدد باشد، این کاهش تورم مهم‌ترین مکانیزم اقناع سرمایه گذاران در بلند مدت محسوب می‌شود. تقربیا حدود ۴۵ روز دیگر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) موعد نصف شدن پاداش ماینرهای بیت کوین، فرا می‌رسد. در چرخه پیش رو، پاداش ماینرها از ۶.۲۵ بیت کوین به ازای استخراج هر بلوک به ۳.۱۲۵ کاهش پیدا می‌کند. البته پاداش هر ماینر بسته به قدرت محاسبه دستگاه او متفاوت است. 

درخشش صندوق‌های قابل معامله

موضوعی که موجب شده که به زعم عده‌ای چرخه کنونی بیت کوین با سایر چرخه‌های ۴ساله متفاوت باشد، این است که این چرخه با راه اندازی صندوق‌های قابل معامله (ای تی اف) که دارای سهام بیت کوین هستند، همزمان شده است. این صندوق‌ها می‌توانند حجم معاملات اوراق بهادار مبتنی بر بیت کوین را افزایش دهند؛ چرا که پای آن را به بازار بورس شرکت‌های فناوری آمریکا (نزدک) باز می‌کنند.

در حال حاضر ۵ صندوق اول دارای بیشترین ححم معاملات، ۷۵۱ هزار و ۵۶۰ بیت کوین را در اختیار دارند. گری اسکیل، ۴۲۰ هزار و ۶۸۳ بیت کوین، بلک راک، ۱۶۴ هزار و ۵۰۱ بیت کوین، فیدلتی، ۱۰۴ هزار و ۹۱۶ بیت کوین، آرکهام اینوست، ۳۴ هزار و ۸۰۴ بیت کوین بیت وایز ۲۶ هزار و ۶۵۶ بیت کوین را در اختیار دارند.

برای نمونه حجم معاملات‌ای تی اف بلک راک با افزایش قیمت بیت کوین به بالاتر از ۶۵ هزار دلار، در روز دوشنبه به فراتر از ۱ میلیارد دلار رسید. همچنین، هفته گذشته حجم بازار صندوق‌های دارای بیت کوین، به بیشتر از ۷ میلیارد دلار رسید. بلک راک کل بیت کوین‌های خود را در ۵۴ روز گذشته خریداری کرده است؛ نشانه‌ای از اینکه یکی بزرگترین شرکت‌های مدیریت دارایی جهان، هدایت جریان پول هوشمند را به دست گرفته است.

در حال حاضر، حجم کل معاملات بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال به فراتر از ۱ تریلیون دلار می‌رسد. در نتیجه صندوق‌ها قابل معامله هنوز حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاص نداده اند. اما با پذیرش بیشتر بیت کوین در بورس‌های جهانی، ارزش سهام صندوق‌های دارای این رمز ارز، افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه چرخه جدید بیت کوین که عملکرد ۴ سال آتی آن را شکل می‌دهد، می‌تواند متفاوت از هر چرخه دیگری باشد.

بیشتر بخوانید

برای مقابله با تورم چه کنیم ؟ 

اشتیاق بازار برای ای تی اف های ارز دیجیتال 

پذیرش بیت کوین به عنوان پول

دلیل دیگری که چرخه  پیش روی بیت کوین را متفاوت می کند، افزایش پذیرش فناوری موجود در بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت در دنیای واقعی است. نشریه فوربس در گزارشی اعلام کرده است که فناوری «لایتینگ» که یک لایه تکمیل کننده بر روی شبکه بیت کوین محسوب می‌شود، با افزایش پذیرش مواجه شده است.

لایتینگ فناوری است که به تراکنش‌های بیت کوین سرعت خارق العاده‌ای می‌بخشد و کارمزد معاملات را کاهش می‌دهد. کارمزد معاملات و سرعت انجام تراکنش بر روی شبکه اصلی بیت کوین بالاتر از لایتینگ است. در نتیجه لایتینگ یک فناوری برون زنجیره‌ای در داخل شبکه بیت کوین محسوب می‌شود که پرداخت‌های فرد به فرد را تسریع می‌کند.

گزارش فوربس نشان می‌دهد که پذیرش لایتینگ به عنوان روش پرداخت در ۲ سال گذشته ۱۲۱۲ درصد رشد کرده است. در نتیجه سال ۲۰۲۴ می‌ تواند یک سال متفاوت برای بیت کوین و کل بازار رمزارزها باشد. موضوعی دیگری که می‌توان آن را مورد توجه قرار داد، افزایش تعداد سرمایه گذاران بلندمدت بیت کوین است.

داده‌های اینتودِبلاک نشان می‌دهد که ۶۸.۹۰ درصد از سرمایه گذاران بیشتر از ۱ سال است که این ارز دیجیتال را در کیف پول خود نگه داشته اند. ۲۴.۸ درصد از کیف پول‌ها هم بین ۱ تا ۱۲ ماه است که بیت کوین‌های خود را نگه داشته اند. در این بین تنها ۷.۰۵ درصد از تراکنش‌ها به معاملات اختصاص یافته اند. این ارقام نشان دهنده انباشت قوی بیت کوین است؛ انباشتی که می‌تواند قیمت را به سقف‌های تازه بچسباند.

برآورد قیمت آتی بیت کوین

برآوردهای مختلفی در مورد قیمت بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۴ وجود دارد. شرکت بریتانیایی فایندر، در این مورد از ۴۰ کارشناس خبره نظرسنجی کرده است. ۴۷ درصد این کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که بیت کوین ۶ ماه پس از دور تازه نصف شدن پاداش ماینرها، به سقف قیمتی جدیدی دست می‌یابد.

این برآورد نشان می‌دهد که قیمت بین کوین در پایان ۲۰۲۴ می‌تواند بین ۵۰ هزار تا ۱۱۰ هزار دلار باشد. فایندر همچنین برآورد قیمت بیت کوین را تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. بر این اساس، بیت کوین می‌تواند در سال ۲۰۲۵ به ۸۷ هزار و ۱۲۵ دلار و در سال ۲۰۳۰ به ۲۲۰ هزار و ۷۰۸ دلار برسد.

۵۸ درصد از متخصصانی که در نظرسنجی فایندر مشارکت داشتند، معتقدند که اکنون وقت خرید است. ۳۸ درصد خرید با انگیزه نگهداری در بلند مدت را توصیه کرده اند. البته ۴ درصد از کارشناسان هم توصیه به فروش در سطوح قیمتی کنونی کرده اند. برآوردهای دیگری هم از قیمت بیت کوین وجود دارد.

شرکت بیت کوانت که در کار بازارسازی و تامین نقدینگی است، برآورد می‌کند که قبل از ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ (تاریخ هاوینگ) قیمت به فراتر از ۶۹ هزار دلار و پس از هاوینگ به بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد. در کل، بیت کوین با رشد بیش از ۹۰ هزار درصدی از پس از اولین هاوینگ خود در آبان ماه سال ۱۳۹۱، نشان داده است که دارایی مطمئنی محسوب می‌شود. پس از اولین هاوینگ، کمترین قیمت این ارز به ۶۷ دلار در ۱۵تیر ۱۳۹۲ می‌رسید. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.