ساخت سریال با روایت های غیر واقعی اما پول ساز

حسن صباح سوژه پول ساز این روزها | چرا الحشاشین ساترا را نگران کرده است

حسن صباح و پیراوانش به سوژه‌ای جذاب برای روایت کردن و ساخت قصه‌هایی از ترکیب خیال و واقعیت تبدیل شده اند.پرسش این است که چرا چنین سوژه هایی چندان مورد توجه سینمای ایران و شبکه نمایش خانگی و حتی صدا و سیما قرار نمی گیرد اما شرکت‌های خارجی آموخته‌اند که چگونه روایت کنند؛ حتی اگر نیاز به روایت واقعیت نباشد.
تاریخ: 16 اردیبهشت 1403
شناسه: 1298

سریال «الحشاشین» با وضعیت ممنوعیت پخش از سوی ساترا مواجه شده است؛ سریالی که روایتی از زندگی حسن صباح و پیروانش است.

به گزارش شاخص آنلاین ،این روزها سریالی به نام الحشاشین در فضای پلتفرم‌های تولید محتوای سرگرم کننده (وی او دی) در حال پخش است که البته با ممنوعیت مواجه شده است. ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) نهاد وابسته به صدا و سیما، پخش این آن را ممنوع کرده است؛ آنهم به دلیل «تحریف تاریخ و نمایش چهره‌ای نادرست از ایرانی‌ها». این سریال مصری با بازخوردهای زیادی در فضای رسانه‌های عربی مواجه شده است؛ چرا که زندگی «حسن صباح» رهبر فرقه اسماعلیه را به تصویر می‌کشد.

صباح در کشورهای عربی و ایران، چهره مناقشه برانگیری است. از یک سو، شیعیان اسماعیله او را فرد عادلی می‌خوانند که در پی مقابله با ظلم و جور در فضای جهان اسلام بود؛ به نحوی که بی‌تفاوت بودن در قبال عملکرد خلافت عباسی (بنی عباس) و همدستی سلجوقیان با آن‌ها را کنار گذاشت و با تثبیت شیعه نزاریه (اسماعیلیان) در برابر اهل سنت و ترکان سلجوقی، قیام کرد.

در جهان عرب اما صباح کسی است که در پی تثبیت حکومت برای شیعه مطلوب خود بود و در این راه از «فداییون» استفاده می‌کرد؛ کسانی که حاضر بودند به خاطر «دعوت صباح» دست به هر عملی بزنند؛ از جمله قتل‌های بی‌رحمانه و اعمال غیراخلاقی. در قسمت اول این سریال هم تاجری که دعوت یکی از فداییون صباح را قبول نمی‌کند، به دلیل دیدن چهره این فدایی، به همراه همسرش کشته می‌شود.

به هر روی، به نظر می‌رسد که این سریال بر روی یک گسل تاریخی بین شیعه و سنی دست گذاشته است تا دعوت صباح را با روایتی تازه درآمیزد و به یک اثر پرفروش تبدیل شود. در کل، صباح و پیراونش که در زبان انگلیسی به اساسین یا همان حشاشین در فارسی و عربی معروف هستند، پس ازصدها سال سوژه یک سریال پر حرف و حدیث قرار گرفته اند.

پیش از این همه اساسین سوژه مجموعه بازی‌های اساسینز کرید قرار گرفته بودند. این بازی نقش اسماعلیه در جنگ‌های صلیبی را به تصویر می‌کشد. خط داستانی این بازی به وقایع تاریخی وفادار نیست و بیشتر در پی ساخت شخصیت‌هایی است که برای طرفدران بازی و کتاب‌های اساسین جذاب باشد.

بازی که البته موفق بود و هست و به فروش بالایی هم دست یافته است. درآمد «یوبی سافت» شرکت تولیدکننده این بازی و بازی‌های دیگر، در ۶ ماهه ابتدای سال ۲۰۲۳ به ۸۸۵.۲ میلیون دلار می‌رسید. فروش بازی «اساسینز کرید میراژ» سهم بالایی در این درآمد داشت. گرچه سری بازی‌های اساسینز، تاریخچه کوتاهی ندارد.

بیشتر بخوانید

عاشقانه شمس و کیمیا خاتون آماده فروش شد | روایت جنجالی «مست عشق» برای سینما

۲۳ آبان سال ۱۳۸۶ اولین نسخه این بازی عرضه شد. در این سال‌ها ۱۲ نسخه دیگر از اساسینز وارد بازار شد. آخرین نسخه هم ۱۳ مهر سال ۱۴۰۲ عرضه شد. البته ۱۰ نسخه فرعی (اسپین اف) هم از دل داستان اصلی درآمد است که ۸ نسخه آن وارد بازار شده است. در کل ۲۲ نسخه داستان از قضیای تاریخی حسن صباح و پیروانش عرضه شده است. تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ فروش مجموعه بازی اساسینز کرید به ۲۰۰ میلیون واحد رسیده بود.

حسن صباح و پیراوانش به سوژه‌ای جذاب برای روایت کردن و ساخت قصه‌هایی از ترکیب خیال و واقعیت تبدیل شده اند. ساترا مدعی است که سریال حشاشین با بودجه ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده است و با رویکرد برجسته کردن فرقه‌ها در پی پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی است. در این بین، ساترا بازهم یادآور شده است که پخش این سریال در پلتفرم‌ها ضرورت اخذ مجوز از او را یادآور می‌شود. اما آنچه مهم نیست، تولید سریال، بازی، کتاب و… از سوی شرکت‌ها و سرمایه گذاران ایرانی است؛ خواست ساترا کنترل و اعمال ممیزی است.

در واقع صباح به عنوان یک ایرانی که گونه خاصی از تشیع را رواج داده بود، چندان مورد توجه سینمای ایران و شبکه نمایش خانگی و حتی صدا و سیما قرار نگرفته است. با این وجود، شرکت‌های خارجی و تولیدکنندگان بازی‌های پر رنگ و لعاب آموخته‌اند که چگونه روایت کنند؛ حتی اگر نیاز به روایت واقعیت نباشد.

در همین رابطه