عاشقانه شمس و کیمیا خاتون آماده فروش شد | روایت جنجالی «مست عشق» برای سینما

با وجود حاشیه‌های فراوان، مست عشق می‌تواند به فیلمی پرفروش تبدیل شود؛ به ویژه اینکه بازیگران ترک آن، در بین ایرانی‌ها شناخته شده هستند. از سویی، روایتی عاشقانه‌ در فیلم ارائه شده است که به ارتباط شمش با نادختری مولانا، می‌پردازد.
04 اردیبهشت 1403
شناسه : 1240
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صدور استفتا از سوی دو مرجع تقلید که پخش این فیلم را به دلیل آنچه «اشاعه فرقه صوفیه» نامیده اند و درگیری سرمایه گذار ترک با تهیه کننده ایرانی بر سر تصاحب امتیاز پخش، از جمله مهم‌ترین حواشی مست عشق هستند
با وجود حاشیه‌های فراوان، مست عشق می‌تواند به فیلمی پرفروش تبدیل شود؛ به ویژه اینکه بازیگران ترک آن، در بین ایرانی‌ها شناخته شده هستند. از سویی، روایتی عاشقانه‌ در فیلم ارائه شده است که به ارتباط شمش با نادختری مولانا، می‌پردازد.

مست عشق، فیلمی که سال‌ها منتظر اکرانش بودیم، از ۵ اردیبهشت به روی پرده می‌رود. فیلم، بر روی روایت‌های جنجالی و لایه‌های زیرین زندگی شمس و مولانا که کمتر به آن پرداخته شده است، دست می‌گذارد تا به محصولی پرفروش تبدیل شود.

به گزارش شاخص آنلاین، سرانجام پوستر اثر پزا حاشیه «مست عشق» در ۲ اردیبهشت رونمایی شد. همزمان، فروش بلیت تماشای این فیلم هم کلید خورد. مست عشق روایتی است از روایت‌های درونی آشنایی شمش و مولانا. فیلم، که محصول مشترک ایران و ترکیه محسوب می‌شود، در قونیه ترکیه به کارگردانی حسن فتحی و با سرمایه‌گذاری ۲ شرکت ترک، تهیه شده است.

با وجود سرمایه گذار خارجی، دو بازیگر نقش اول مست عشق، پارسا پیروزفر و شهاب حسینی هستند. پیروزفر که کارنامه موفقی در سینما و تئاتر دارد، در نقش مولانا ظاهر شده است. انتظار نمی‌رفت که طرف ایرانی بخواهد نقش شمس را به یک بازیگر ترک واگذار کند. به همین دلیل، شهاب حسینی که پیشتر در فیلم «ساکن طبقه وسط» به کارگردانی خودش، همزمان نقش‌های مولانا، شمس، سهروردی، شیخ صنعان و… را بازی کرده بود، بار دیگر در سیمای شمش ظاهر شد.

اما بازیگر معروف ترک، خالد ارگنج که ایرانی‌ها او را با نقش سلطان عثمانی در سریال «حریم سلطان» می‌شناسند، نقش بهاالدین ولد، پدر مولانا را بازی می‌کند. سایر نقش‌ها را هم بازیگران ترک در دست دارند. مست عشق، با درجه سنی ۱۵+ از ۵ اردیبهشت به نمایش در می‌آید تا همه باور کنند که حاشیه‌هایی که قادر بودند، راش‌های فیلم را برای همیشه به خاک خوردن بی‌اندازند، پایان یافته اند.

بیشتر بخوانید

فرصت های سرمایه‌گذاری در هنر مدرن ایران | آشنایی با مهمترین آثار سبک سقاخانه
شکست عقاب‌ها و کانی مانگا از فسیل و هتل | درخشش میلیاردی از جنس سینمای کمدی

حواشی کشنده ساخت فیلم

صدور استفتا از سوی دو مرجع تقلید که پخش این فیلم را به دلیل آنچه «اشاعه فرقه صوفیه» نامیده اند و درگیری سرمایه گذار ترک با تهیه کننده ایرانی بر سر تصاحب امتیاز پخش، از جمله مهم‌ترین حواشی مست عشق هستند. حالا قرار شده است که فیلم در ترکیه و ایران به صورت همزمان پخش شود. ترک‌ها این فیلم را با نام Mest-i Aşk که بر روی پستر تبلیغاتی آن در ترکیه درج شده است، تماشا خواهند کرد.

با وجود حاشیه‌های فراوان، مست عشق می‌تواند به فیلمی پرفروش تبدیل شود؛ به ویژه اینکه بازیگران ترک آن، در بین ایرانی‌ها شناخته شده هستند. از سویی، روایتی عاشقانه‌ در فیلم ارائه شده است که به ارتباط شمش با نادختری مولانا، می‌پردازد.

با توجه به اینکه این روایت، بدخواهی‌های اطرافیان مولانا را در حق شمش نشان می‌دهد و بر یک روایت جنجال برانگیز در رابطه شمش و مولانا دست می‌گذارد، انتظار داریم که در صورت اکران مناسب، با فیلمی بسیار پرفروش مواجه شویم.

داستانی برای جذب مخاطب

سال ۱۳۸۳ رمانی به نام «کیمیا خاتون» از سعیده قدس در ایران منتشر شد؛ رمانی پرفروش که ماجرای عشق شمش و نادختری مولانا را به عرصه عمومی کشاند. در مقابل، رسانه‌های محافظه کار، که فضای فرهنگی حاکم بر کشور را در دست داشتند و همچنین نهادهای و سازمان دولتی فعال در قلمروی فرهنگ و فلسفه اسلامی، تمایلی با ارائه روایت غیرعرفانی از ارتباطات شمش و مولانا از خود نشان نمی‌دادند؛ چه برسد به اینکه ماجرای عشق کیمیا خاتون، نادختری مولانا به شمش را به محل بحث تبدیل کنند. کیمیا خاتون سنگینی این فضا را شکست.

موضوع کیمیا خاتون در ارتباطات شمس و مولانا از این جهت اهمیت دارد، که کیمیا به پیشنهاد مولانا با شمش آشنا شد. با این وجود، شمش و کیمیا خاتون بنایی بر عقد شرعی نداشتند اما زمانی که مولانا به دلیل اقامت طولانی شمش در خانه‌اش و ارتباطات کیمیا خاتون با او، از سوی اهالی شهر و مذهبی‌ها به پرسش گرفته شد، به رعایت مسائل شرعی تن داد.

مست عشق، بر همین برهه از زندگی پرماجرای شمس و مولانا دست گذاشته است؛ با این هدف که فیلم از روایت‌های غالب فاصله بگیرد.از این نظر، مست عشق قرار نیست که طرفداران اندیشه‌های عرفانی شمس و تصوف مولانا را راضی نگه دارد و می‌خواهد به لایه‌های زیرین روایت‌های کمتر پرداخته شده، ورود کند و تماشگر ناآشنا با عرفان و تصوف را به سینما بکشد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.