تردید در بورس | سهامداران در انتظار نتایج انتخابات در 15 تیر ماه

انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد. در دور دوم انتخابات تقابل ایده ها تعیین کننده وضعیت آینده کشور است در چنین شرایطی بورس جانب احتیاط را در پیش گرفته است و در انتظار مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری است.
تاریخ: 10 تیر 1403
شناسه: 1564

انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد. در دور دوم انتخابات تقابل ایده ها تعیین کننده وضعیت آینده کشور است در چنین شرایطی بورس جانب احتیاط را در پیش گرفته است و در انتظار مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش شاخص آنلاین، نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال 1403 بیش از هر دوره ای می تواند برای آینده اقتصادی ایران تعیین کننده باشد،در چنین شرایطی یکی از مهمترین بخش هایی که تحت تاثیر نتایج انتخابات قرار خواهد گرفت بورس است. در چنین شرایطی آن طور که آمار ها نشان می دهد سهامداران در بورس جانب احتیاط را رعایت کرده اند و نسبت به سرمایه گذاری در بورس تردید دارند چرا که به نظر می رسد یکی از نامزد های ریاست جمهوری ب چندان اعتقادی به کارکرد های بورس ندارد و به نظر می رسد در صورت پیروزی او در انتخابات ، بازار سهام با چالش مواجه شود.

در چنین شرایطی دیروز اگرچه شاخص بورس اندکی رشد کرد اما باز هم نقدینگی از بورس خارج شد و امروز هم شاخص بورس با افت سنگین مواجه شد. به اعتقاد کارشناسان سهامداران اکنون در حال ارزیابی وضعیت هستند تا ببیند چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد.

بیشتر بخوانید

بورس پس از انتخابات به کجا خواهد رفت؟ | بررسی اثر 3 نامزد اصلی ریاست جمهوری بر بورس
خطر پیروزی ترامپ برای اقتصاد ایران | پیروزی ترامپ ایران را در چه موقعیتی قرار خواهد داد؟

مهدی دلبری در این باره می گوید: با توجه به آمار پایین مشارکت‌کنندگان در دور اول و اینکه هیچ نامزدی نتوانست اکثریت آرا را بدست آورد و باید شاهد دور دوم انتخابات بود، احتمالا بازار سهام نیز رفتار محتاط‌تری خواهد داشت. در کنار آن همزمان فصل مجامع هم سپری می شودکه روی تک‌سهم‌ها و تک‌صنایع اثرگذار است.

او می افزاید:بازگشایی دامنه‌ نوسان روند معاملات را مقداری واقعی‌تر می‌کند. به هر حال در دامنه ۲‌ درصد نوسانات واقعی نبود و اکثریت سهام صف خرید یا فروش می‌شدند. یکی از دو گزینه احتمالی ریاست‌جمهوری جلیلی است و شعارها و رفتار وی در گذشته نشان‌داده اولویتی برای بورس قائل نیست و در صورت انتخاب، احتمالا دوره سختی را پیش‌رو خواهیم‌داشت. امید می رود فعالان جفایی که در این چند سال ‌به صنایع شد را بازگو کنند تا سیاست گذاری اقتصادی و ریل مسیر پیشرفت منصفانه‌تر دنبال شود.

مریم محبی نیز در این باره می گوید: چهارشنبه هفته گذشته روند مثبتی در بازار سرمایه مشاهده شد. یکی از دلایل عمده این اتفاق حمایت‌های کلامی نامزدهای ریاست‌جمهوری بود. به‌رغم عدم برنامه مشخص نامزدها برای حمایت از بورس اما در تمامی صحبت‌ها مشخص است در راس جامعه هم به این نتیجه رسیدند این بازار نیازمند احیا است.

او تاکید می کند: بنابراین همزمان با افزایش قیمت دلار بازار آزاد و سامانه نیما و کاهش نرخ اخزا در محدوده‌های ۳۱ درصد به‌نظر می‌رسد نرخ بهره بانکی و نرخ بازارهای با بازدهی بدون‌ریسک تعدیل شده و بورس نیز روند مثبتی گرفته است.

در همین رابطه