2 هزار شرکت شبه دولتی در اقتصاد ایران فعال اند

تعداد شرکت‌های شبه دولتی که از نظر ماهیت دولتی نیستند، اما تحت کنترل دولت هستند به ۲ هزار و ۱۱۶ شرکت می‌رسد.
تاریخ: 24 دی 1402
شناسه: 654

مدیر کل دیوان محاسبات، گفت: تعداد شرکت‌های شبه دولتی که از نظر ماهیت دولتی نیستند، اما تحت کنترل دولت هستند و دولت در عزل و نصب‌ها و راهبری‌ها ورود دارد به ۲ هزار و ۱۱۶ مورد می‌رسد.

ازوجی افزود: تعداد دقیق شرکت‌های دولتی، موسسات بیمه و بانک‌های دولتی که در پیوست بودجه ۱۴۰۲ آمده، ۳۴۱ مورد است، اما اگر تعداد شرکت‌هایی که تحت کنترل و مدیریت دولت است و همچنین شرکت‌های وابسته به نهاد‌های عمومی غیر دولتی را اضافه کنیم، تعداد کل شرکت‌ها به ۳ هزار و ۲۵۵ مورد می‌رسد.

او اضافه کرد: تعداد شرکت‌های شبه دولتی که از نظر ماهیت دولتی نیستند، اما تحت کنترل دولت هستند و دولت در عزل و نصب‌ها و راهبری‌ها ورود دارد به ۲ هزار و ۱۱۶ مورد می‌رسد.

مدیر کل رسیدگی و بررسی‌های فنی دیوان محاسبات خاطر نشان کرد: اهمیت شرکت‌های شبه دولتی بسیار بالاست، چون گردش مالی بالایی دارند و از این جهت اهمیت دارد که صورت‌های مالی و حسابرسی آن‌ها انجام و منتشر شود.

ازوجی افزود: شرکت‌های دولتی زیر نظر دستگاه‌های نظارتی هستند، اما شرکت‌های شبه دولتی به دلیل ماهیت حقوقی غیر دولتی از روند نظارت‌های دستگاه‌های نظارتی به دور هستند و بودجه آن‌ها در مجلس هم بررسی نمی‌شود.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ کلیه شرکت‌هایی که دولت سهم بیش از ۵۰ درصدی در آن‌ها دارد و همچنین شرکت‌های تحت کنترل دولت در سال ۱۴۰۲ هم مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور هستند و هم موظف هستند صورت مالی شرکت‌های مذکور را سالانه سامانه کدال منتشر کند.

 

در همین رابطه