سووشون چگونه نماوا را به چالش انداخت | سریالی با 240 میلیارد تومان هزینه

نماوا می‌خواست که با سووشون، شهرزاد را در دهه ۱۴۰۰ زنده کند؛ همان گونه که شهرزاد هم در زمان ساختش کم حرف و حدیث نبود.
12 تیر 1403
شناسه : 1572
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ظاهرا بدعهدی که محمد حسن شانه ساززاده، نائب رئیس هیات مدیره نماوا از آن سختن گفته بود، دوباره برای نماوا سرباز کرده و این بار نصیب سووشون شده است
نماوا می‌خواست که با سووشون، شهرزاد را در دهه ۱۴۰۰ زنده کند؛ همان گونه که شهرزاد هم در زمان ساختش کم حرف و حدیث نبود.

ساخت سریال سوشون داستان غم‌انگیز اقتصاد پلتفرم‌های نمایش خانگی را تازه کرده است. سریالی که بیش از ۲۰۰ میلیارد هزینه برمی دارد و هزینه‌های تازه‌ای را به سازنده آن تحمیل می‌کند.

به گزارش شاخص آنلاین، گردش مالی شبکه نمایش خانگی (VOD) در سال‌های اخیر به شدت متغیر بوده است. کسب و کارها برای دوام و برقراری در سال‌های اول شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند و وارد دوره تثبیت می‌شوند اما پس از مدتی نزول آن‌ها آغاز می‌شود. چنانچه سرمایه‌گذاری‌های قبلی آن‌ها را نجات ندهد و رقبای جدید با هزینه‌های کمتر و سرمایه‌گذاری هوشمند ظهور کنند، افولشان آغاز می‌شود.

شبکه نمایش خانگی یک چنین شرایطی دارد. پلتفرم‌های فعال در این صنعت، به دلیل افزایش تورم و افزایش نرخ دلار، با تجمیع هزینه‌های خود رو به رو هستند اما از آنجا که امکان بازگشت سرمایه‌هایشان به میزان مورد انتظار وجود ندارد، دچار نزول می‌شوند. به تازگی پلتفرم نماوا چنین شرایطی را تجربه کرده است.

با ظهور فیلیمو و برنامه ریزی پلتفرم فیلم نت برای سرمایه گذاری هلدینگ گلرنگ، برای تسخیر بازار نماوا و ظهور سایر VOD-ها کار نماوا سخت‌تر شده است. البته نماوا ورشکستگی خود را رد می‌کند. نماوا با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بازار محتوای خود، همچنان بزرگترین شرکت به لحاظ میزان سرمایه‌گذاری است.

بیشتر بخوانید 

پلتفرم‌های نمایش خانگی درآمدزا یا زیان ده

الگوی اقتصادی جوکر در رقابت با صدا و سیما | نمایش خانگی در تقابل با طنزهای اتو کشیده

هزینه‌های سووشون

اما مشکلاتی که امروز دامن این پلتفرم را گرفته است در سال‌های آینده دامن سایر پلتفرم‌ها را هم می‌گیرد. ساخت سریال سووشون به کارگردانی نرگس آبیار، موجب شد که مشکلات پیش روی نماوا بیش از پیش بیرون بزند؛ سریالی پزهزینه که تاریخ ایران در دهه ۲۰ شمسی را روایت می‌کند.

سوشون رمانی از سیمین دانشور است که در ادبیات نوین داستان‌نویسی ایران بسیار تاثیرگذار بود و نسلی از نویسندگان را به دنبال خود کشاند. با ساخت سریال‌هایی مانند شهرزاد در دهه ۹۰، جای سریالی از جنس وقایع دهه ۲۰ که پرهزینه باشد و حواس‌ها را به خود جلب کند، خالی بود. به همین دلیل، نرگس آبیار، به سراغ سووشون رفت.

نماوا می‌خواست که با سووشون، شهرزاد را در دهه ۱۴۰۰ زنده کند؛ همان گونه که شهرزاد هم در زمان ساختش کم حرف و حدیث نبود. حسن میرطاوسی مالک نماوا، به تازگی گفت که ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سووشون هزینه شده است.

ظاهرا بدعهدی که محمد حسن شانه ساززاده، نائب رئیس هیات مدیره نماوا از آن سختن گفته بود، دوباره برای نماوا سرباز کرده و این بار نصیب سووشون شده است؛ به طوری که این ۲۰۰ میلیارد تومان با بدعهدی صورت گرفته، خاک می‌خورد. البته ۹۵ درصد فیلم برداری این کار تمام شده است و در حال تدوین است. میرطاوسی وعده داد است که به زودی پخش آن آغاز می‌شود.

هزینه ساخت سریال

شانه ساززاده قبلا گفته بود که هزینه ساخت یک قسمت سریال در نماوا حداقل ۳ میلیارد تومان است و سریال‌های پرهزینه‌تر مانند سووشون برای هر قسمت ۸ میلیارد تومان هزینه برمی دارند. با این حساب، سوشون حدود ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه روی دست نماوا گذاشته است.

ظاهرا نماوا بر روی بازگشت این سرمایه حساب باز کرده است اما سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۲ به ۱۵۴ میلیارد تومان می‌رسید. این موضوع نشان می‌دهد که سووشون به تنهایی ۵۵ درصد بیشتر از سود خالص نماوا نسبت به سال ۱۴۰۲ هزینه تولید کرده است. بنابراین سریال‌سازی هزینه چالش برانگیزی برای نماوا و صنعت نمایش خانگی دارد که باید دید در سال‌های آینده چه وضعی پیدا می‌کند.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.