سیاست های قبلی افق سود آوری شرکت های بورس را با ابهام مواجه کرد

حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست‌های مالی و پولی که رویکرد عمده آن از ابتدای سال‌گذشته شروع شد افق سودآوری و فعالیت بنگاه‌های بزرگ تولیدی و خدماتی را با ابهام مواجه کرد، به‌گونه‌ای که نتایج سیاستگذاری مذکور در گزارش‌های فصلی و سال مالی اخیر شرکت ها ملموس بود.
27 تیر 1403
شناسه : 1653
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست‌های مالی و پولی که رویکرد عمده آن از ابتدای سال‌گذشته شروع شد افق سودآوری و فعالیت بنگاه‌های بزرگ تولیدی و خدماتی را با ابهام مواجه کرد، به‌گونه‌ای که نتایج سیاستگذاری مذکور در گزارش‌های فصلی و سال مالی اخیر شرکت ها ملموس بود.

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه عملکرد بازار سهام از ابتدای سال، نشان‌دهنده روند فرسایشی و معاملات کم‌‌‌‌رمق سهام است گفت: وقوع اتفاقات خارج از تصور، از تنش‌های نظامی گرفته تا فقدان رئیس‌‌‌‌جمهور، دوره‌‌‌‌ای خاص را در بورس رقم زد.

حسن حسین‌‌‌‌نیا افزود: در کنار موارد یادشده اثر سیاست‌های مالی و پولی که رویکرد عمده آن از ابتدای سال‌گذشته شروع شده‌است نیز افق سودآوری و فعالیت بنگاه‌های بزرگ تولیدی و خدماتی را با ابهام مواجه کرد، به‌گونه‌ای که نتایج سیاستگذاری مذکور در گزارش‌های فصلی و سال مالی اخیر ملموس بوده‌است و شاید بتوان بحران بزرگ در صورت‌های مالی خودروسازان با زیان انباشته نجومی و کاهش سودآوری و حرکت به سمت‌‌‌‌زیاندهی در برخی از صنایع پتروشیمی را ثمره رویکرد سیاستگذار دانست.

او ادامه‌داد: اما در دو هفته اخیر و با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی آقای پزشکیان، احتمال تغییر در رویکرد فعلی اقتصادی و افزایش تعاملات سیاسی در سطح جهانی به توقع اجتماعی تبدیل‌شده، شاهد واکنش‌های متناقض در بازارها بودیم.

او اضافه کرد: از سویی بازارهای ارز، طلا و خودرو که به واسطه بازیگران خاص خود واکنش سریع نسبت به تغییرها نشان می‌دهند با کاهش انتظارات تورمی و گشایش‌های سیاسی به استقبال کاهش قیمت پیش‌رفتند ولی در بازار متشکل و رسمی یعنی بازار سرمایه که بیش از ۷۰‌درصد شرکت‌ها و بازیگران عمده آن نهادها و شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی هستند، بازی به نحو دیگری رقم خورد و صرفا روز ابتدایی اعلام نتایج قطعی و پیروزی رئیس‌جمهور منتخب بورس واکنش مثبت قابل‌توجهی نشان‌داد که البته با ورود پول‌های اشخاص حقیقی این امر رقم خورد.

بیشتر بخوانید

انتظار بورس از پزشکیان برای کاهش دخالت دولت

بورس در انتظار دو رویداد مهم | نرخ بهره و کاهش شکاف ارز نیمایی

بورس در انتظار رفع ریسک های سیستماتیک

حسین‌‌‌‌نیا افزود: اما از روزهای بعد با افزایش عرضه‌ها و پدیده کاهش حباب قیمتی صندوق‌های اهرمی که به‌تازگی رقم قابل‌توجهی را از کف بازار برای افزایش سقف واحدهای خود و پذیره‌‌‌‌نویسی دو صندوق اهرمی جدید جذب کرده‌بودند، جو منفی فراگیر شد و این افت قیمتی به کلیت بازار نیز تسری پیدا کرد.

 این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به این نحو بورس با دهن‌‌‌‌کجی به پیش‌بینی‌‌‌‌ها و تحلیل‌ها و برعکس استنباط بازارهای موازی و رقیب همچنان دوره رکود خود را حتی در واپسین روزهای دولت سیزدهم نیز ادامه داد تا منتظر مراسم تحلیف و اعلام اسامی وزرای پیشنهادی و مواضع و رویکرد آنها فارغ از دوران تبلیغات باشد و شاید همین دولتی و شبه‌‌‌‌دولتی‌بودن بخش عمده‌ای از شرکت‌های حاضر در بورس که به سمت‌‌‌‌های مدیریتی نیز رنگ‌‌‌‌وبوی سیاسی می‌دهد و احتمال تغییرات در فردای انتخابات ریاست‌جمهوری را مفروض می‌داند، یکی از علل احتمالی وضعیت فعلی بورس قلمداد شود.

او افزود: هرچند احتمال‌های دیگر مانند وضع قوانین ماه‌های گذشته که حاشیه سود شرکت‌ها و خروج نقدینگی از بورس را تعمیق بخشید، می‌تواند وزن بیشتری داشته‌باشد که البته بخش بالایی از آن مصوبات نیز حاصل تصمیم مسوولان دولت مستقر است. این تحلیلگر اشاره کرد در کنار اتفاقات عدیده داخلی، جهان نیز با تلاطم همراه بود.

او گفت: شاید نزدیک‌ترین واقعه، ترور ناکام دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا بود که منجر به افزایش اقبال او در انتخابات آبان ماه پیش‌رو شد و همچنین انتخاب شریک سیاسی وی برای سمت معاون اول که رویکرد غیر‌جنگی و البته نگاه اقتصادی و تجاری دارد، حامل پیام‌های قابل‌توجه به اقتصاد جهانی است که می‌تواند در ماه‌های آینده اثر بیشتر خود را به نمایش بگذارد و تقابل بین روند شاخص دلار و کامودیتی‌‌‌‌ها و سیاست‌های سختگیرانه در‌برابر واردات از چین و نحوه تعامل با اروپا روند ماه‌های آتی بازارهای جهانی را مشخص خواهد کرد.

حسین‌‌‌‌نیا تصریح کرد: با مرور آنچه گفته شد در روزهای پیش‌رو مولفه‌‌‌‌های موثر در بازار سرمایه را اعلام مواضع اقتصادی و معرفی افراد کابینه جدید دولت می‌توان ارزیابی کرد که اگر در راستای مواضع قبل از انتخابات مشاوران و خود رئیس‌جمهور منتخب باشد و بر اصل پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و پایان ارز چند نرخی بنا نهاده شود، بورس شرایط لازم برای جهش شاخصه‌‌‌‌های قیمتی را دارد و البته ناخشنودی سهامداران از دوران مدیریت فعلی سازمان بورس نیز همچنان بر معاملات تالار بورس سنگینی می‌کند که شاید سیاستگذاری متفاوت در دولت و کابینه اقتصادی بتواند رویکرد فعلی نهاد ناظر را نیز دچار تغییر کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.