سودهای چند صد هزار دلاری در ارزهای لایه اول

فرصت طلایی برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها | کدام رمز ارز را بخریم؟

اینکه بخواهید با چه میزان سرمایه‌گذاری از هاوینگ ۲۰۲۴ ماهی بگیرد، به خودتان بستگی دارد اما می‌توان متصور بود که صدها هزار دلار سود خالص در لایه اول‌ها وجود دارد که برخی از همین حالا نشانشان کرده اند.
تاریخ: 23 اردیبهشت 1403
شناسه: 1336

 ارزهای لایه اول مانند تون کوین TON این روزها توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده اند؛ به ویژه اینکه در ابتدای راه رویداد هاوینگ ۲۰۲۴ قرار داریم.

به گزارش شاخص آنلاین، خلاقیت‌ها و ابتکارهای مبتنی بر لایه اول در بلاکچین، در طول چرخه‌های بیت کوین (هاوینگ‌های ۴ سال یک بار) فرصت مناسبی برای ورود به بازار رمز ارزها محسوب می‌شوند. اما بلاکچین لایه اول چیست و چرا فرصتی برای سرمایه‌گذاری در چرخه چهارساله جدید بیت کوین محسوب می‌شوند؟

شاید بیشتر ما نام رمزارزهای بیت کوین و اتریوم را شنیده باشیم. هر کدام از این رمز ارزها بر روی بلاکچینی به همین نام‌ها خرید و فروش می‌شوند. این دو شناخته شده‌ترین لایه اول‌های دنیا محسوب می‌شوند. بلاکچین‌های لایه اول به توسعه دهندگان صرافی‌های غیرمتمرکز، طراحان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و سایر گروه‌هایی که قصد دارند از مقیاس‌پذیری این بلاکچین‌ها بهره برداری اقتصادی-فنی کنند، کمک می‌رسانند.

فرصت سرمایه‌گذاری در لایه اول

منظور از مقیاس‌پذیری توان محاسباتی و پردازشی است که یک بلاکچین در اختیار بهره بردار می‌گذارد تا به توسعه طرح خود بپردازد. البته لایه دوم و به تازگی هم لایه سوم به صنعت بلاگچین اضافه شده‌اند تا بار پردازش‌های لایه اول را به خود منتقل کنند. اینگونه مقیاس‌پذیری بالاتری را تجریه می‌کنیم و کارمزدهای کمتری را هنگام معاملات پرداخت خواهیم کرد.

در این بین، بلاکچین‌های لایه اول از زبان برنامه‌نویسی مخصوص به خود استفاده می‌کنند؛ مانند سالیدیتی و موو. این زبان‌ها به صورت دوره‌ای با ویژگی‌های جدیدتر بروزرسانی می‌شوند تا تراکنش‌ها را با قدرت بیشتری در بلوک‌ها پردازش کنند و امضا آن‌ها را ثبت کنند.

با توجه به اینکه به تازگی وارد هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ شده ایم، می‌توان به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری به لایه اول‌ها نگاه کنیم. هاوینگ به معنای نصف شدن پاداش استخراج کنندگان (ماینر) ها است. پس از هر هاوینگ تورم بیت کوین کاهش پیدا می‌کند؛ موضوعی که ۱ تا ۲ سال پس از هاوینگ موجب افزایش جریان ورود نقدینگی به بازار رمزارزها می‌شود.

درخشش سولانا و فرصت برای دیگر ارزها

برای نمونه بلاکچین لایه یک سولانا (SOL) سال پس از هاوینگ ۲۰۲۰ خوش درخشید. رمز ارز این بلاکچین سولانا به قیمت ۹۵ سنت در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین سال ۱۳۹۹) به بازار عرضه شد؛ یعنی یک ماه پبش از هاوینگ ۲۰۲۰. بیش از ۱ سال بعد، یعنی در آبان سال ۱۴۰۰، قیمت هر واحد سولانا به ۲۶۰ دلار رسیده بود؛ بیش از ۲۷ هزار درصد رشد.
در هاوینگ ۲۰۲۴ هم باید برای یافتن رمز ارزهایی چون SOL مستعد رشد هستند، تیز هوش باشیم.

این روزها بلاکچین‌های مبتنی بر لایه اول مانند SEI (سی) SUI (سویی)، TON (تان)، APT (آپتوس) AVAX (آواکس)، FTM (فانتوم) و INJ (اینجکتیو) شرایط مناسبی برای رشد دارند. به طور خاص، TON یا همان بلاکچین شبکه اجتماعی تلگرام به دلیل راه اندازی ده‌ها پروژه جدید مانند «نات کوین» با نماد NOT مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

هیچ کس نمی‌داند که بالاترین قیمت ارزهای لایه اول در هاوینگی که در آن قرار داریم، به چه حدی می‌رسد اما می‌توان متصور شد که اگر بیت کوین در بالاترین حد از چرخه ۴ساله خود ۲ برابر رشد کند، این ارزها را هم با خود تکان خواهد داد.

تاکنون که ۳ هاوینگ را پشت سر گذاشته ایم، شاهد رشد خیره کننده در سقف قیمت بیت کوین نسبت به سقف‌های قبلی بودیم. در هاوینگ اول (۲۰۱۲) ۳۷ برابر، در هاوینگ دوم (۲۰۱۶) ۱۶ برابر و در هاوینگ سوم (۲۰۲۰) ۳.۵ برابر، سقف قیمت بیت کوین نسبت به سقف های قبلی بالا آمد. در نتیجه رشد ۲ برابری نسبت به آخرین سقف در هاوینگ سوم که به ۶۳ هزار دلار می‌رسید، دور از واقعیت نیست.

بیشتر بخوانید

پر بازده ترین بازارها در 1402 | رمز ارزها رقابت را بردند | بازارهای داخلی مغلوب تورم
کریپتو رقیب جدید بورس | خیز سرمایه گذاران رمز ارزها برای رقابت با بورس

 

در نتیجه سقف قیمت بیت کوین در ۲ سال آینده می‌تواند به حداقل ۱۲۶ هزار دلار برسد. البته منابعی مانند بلاگ changelly سقف قیمت را در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ به ترتیب ۱۴۵ هزار و ۲۰۸ هزار دلار برآورد کرده اند. اما به هر روی، می‌توان متصور بود که رشد قیمت بیت کوین به دلیل ادامه دار بودن کاهش پاداش استخراج بیت کوین در سال‌های پبش رو، اتفاق خواهد افتاد. SOL حالا رقبای جدی در بازار دارد که می‌توانند حتی آن را به چالش بکشند؛ از جمله TON که به سرعت پردازش ۱۰۴ هزار و ۷۱۵ تراکنش در هر ثانیه دست یافته است. تلگرام حالا مدعی است که سریعترین بلاکچین لایه اول جهان را عرضه کرده است.

سودهای چند هزار دلاری

چنانچه بازار مبادلات TON که این روزها به حدود ۲۳ میلیارد دلار می‌رسد، در جریان هاوینگی که در آن قرار داریم، به نحوی رشد کند که به جایگاه امروز SOL با بازار ۶۵ میلیارد دلاری برسد، در شرایطی که بازار SOL هم رشد خواهد کرد، می‌توان شاهد رشد ۲.۷۵ برابری ارزش هر واحد TON باشیم. در نتیجه هر واحد TON حدود ۱۸ دلار ارزش خواهد داشت. در صورتی که فردی امروز هزار واحد TON را به ارزش حدود ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بخرد، می‌تواند در جریان هاوینگی که در آن قرار داریم به ۱۸ هزار دلار دست یابد که سودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ دلاری را برای او به همراه دارد.

رقیب دیگر SOL ارز SUI است. اگر بازار SUI هم بتواند به همین میزان رشد کند، بازدهی ۲۷.۹۷ برابری را به همراه خواهد داشت؛ به نحوی که قیمت هر واحد از آن به حدود ۲۷ دلار خواهد رسید.

با خرید هزار واحد SUI به ارزش حدود هزار دلار، می‌توان به ۲۷ هزار دلار دست یافت که سود ۲۶ هزار دلاری را به همراه دارد. سایر ارزهایی که به نام آن‌ها اشاره شد هم می‌توانند رقبای بسیار جدی برای SOL باشند و باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرند. اینکه بخواهید با چه میزان سرمایه‌گذاری از هاوینگ ۲۰۲۴ ماهی بگیرد، به خودتان بستگی دارد اما می‌توان متصور بود که صدها هزار دلار سود خالص در لایه اول‌ها وجود دارد که برخی از همین حالا نشانشان کرده اند.

برای نمونه اگر با ۱۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری وارد ارز APT شوید و ۱۱۸۹ واحد از آن را بخرید، با افزایش ارزش بازار آن به حد SOL به بازدهی ۱۸.۱۱ برابری دست خواهید یافت. بر این اساس، ارزش هر واحد APT به حدود ۱۵۲ دلار می‌رسد. در نتیجه سرمایه گذار به دارایی با ارزش ۱۸۰ هزار و ۷۲۸ دلار دست می‌یابد که سود ۱۷۰ هزار دلاری را برای او به همراه دارد.

در همین رابطه