اعلام ساخت محصولات جدید از روی نغمه یخ و آتش

ثروت‌سازی بازی تاج و تخت برای HBO | جادو و افسانه سوژه‌ای پول ساز باقی می‌ماند

بازی تاج و تخت برای شبکه HBO که ساخت آن را عهده دار شد، حکم تخم طلا را داشت البته سرمایه‌گذاری HBO برای روی آن بسیار هوشمندانه انجام شد.
تاریخ: 16 مرداد 1403
شناسه: 1758

محصولات فرهنگی بر اساس فانتزی «نغمه یخ و آتش» در سال‌های آینده همچنان مخاطب خواهند داشت. بازی تاج و تخت اولین محصول این رمان بود.

به گزارش شاخص آنلاین، سال ۱۹۹۱ که جرج ریموند مارتین (تالکین آمریکا) در حال نوشتن اولین رمان از مجموعه خیالی-فانتزی نغمه یخ و آتش بود، تصور نمی‌کرد که روزی را ببیند که رمانش به ۴۷ زبان ترجمه شود، ۹۰ میلیون نسخه از آن به فروش برود و در نهایت در قامت تصویردرآید.

به سبک داستان‌های حماسی قرون وسطا که پر از اژدها، جادوگر و افسون هستند، هر بخش از این رمان‌ها یک راوی دارد که زوایه دیدش را مانند دوربین روی دریچه حواس مخاطب، زوم می‌کند.

دنیایی که تالکین آمریکا خلق کرد، شاید به اندازه دنیای تالکین انگلیسی (جی. آر. آر. تالکین) پر از جزییات نباشد. تالکین انگلیسی با خلق خیالی- فانتزی هابیت و ارباب حلقه ها، در سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۵۴ اسطوره‌های خیالی را در میان ما ظاهر کرد که شاید کمتر محقق ادبی، شاعر و زبان‌شناس معاصری از پسش برآمده باشد.

تالکین آمریکا، میراث زنده جی. آر. آر. تالکین محسوب می‌شود؛ چرا که دریچه حواس مارتین را به دنیایی گشود که در آن کسب قدرت برای ایجاد موزانه و اعتدال و محافظه کاری برای جلوگیری از فروپاشی مرز میان جهان موجودات خیالی، ضروری است. مارتین هم در دنیای حماسی خود شهریاران (پادشاهان) را ارج گذاشته و آن‌ها را به میانه وری و پرهیز از ظلم دعوت کرده است.

در نغمه یخ و آتش، عقل منفصلی به نام «دست» موزانه را به عمل شهریار برمی گرداند تا با احساسات، سیاست را به عوام گرایی دچار نکند و عقلانیت اعتدالی را به عنوان سنت شهریاران، دچار زوال ناشی از جنون قدرت نکند. همانطور که جی. آر. آر. تالکین این کار را با خلق اِلمان «حلقه قدرت» انجام داد. حلقه به کوه هلاکت انداخته می‌شود تا جسم سائرون به عنوان نماینده شر نابود شود و روحش باقی بماند.

بیشتر بخوانید

ژاپنی‌ها چگونه در مینی سریال شوگان روایت حماسی خلق کردند

هری پاتر چگونه به فروش ۷.۷ میلیارد دلاری دست یافت | اسرار میلیاردر شدن با نوشتن کتاب

حسن صباح سوژه پول ساز این روزها | چرا الحشاشین ساترا را نگران کرده است

درآمدزایی HBO با بازی تاج و تخت

نغمه یخ و آتش به سبب تیزبینی که به ماهیت قدرت و نقد استفاده شرورانه از آن برای برپایی استبداد دارد، در بازار محصولات فرهنگی و به خصوص در کشورهای داری رژیم‌های سیاسی استبدادی به یادگار می‌ماند. البته کار شبکه HBO و مارتین با نگارش ۵ جلد کتاب، ساخت هشت فصل «بازی تاج و تخت» و دو فصل خانه اژدها تمام نشده است.

هنوز ۲ کتاب دیگر از این مجموعه باقی مانده و قرار است که در ۲۰۲۵ سریال هفت پادشاهی بر اساس سومین رمان مجموعه نغمه یخ و آتش ساخته شود. همچنین ۴ انیمیشن و ۳ فیلم بر اساس این رمان فانتزیِ اسطوره‌ای ساخته می‌شود. بازی تاج و تخت برای شبکه HBO که ساخت آن را عهده دار شد، حکم تخم طلا را داشت البته سرمایه‌گذاری HBO برای روی آن بسیار هوشمندانه انجام شد.

این شبکه ۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار برای تبدیل رمان به تصویر هزینه کرد تا آنچه مارتین در ذهن داشت را خلق کند. بازی تاج و تخت ۷۳ قسمت و ۵۶۶ شخصیت دارد. برای هر قسمت از فصل ۸ حدود ۱۵ میلیون دلار هزینه شده است. هر قسمت از فصل اول هم ۶ میلیون دلار هزینه برداشت. در مجموع، برای هر فصل از این سریال ۱۰۰ میلیون دلار هزینه رقم خورد.

اما HBO توانست که از بابت فروش حق اشتراک تماشای بازی تاج و تخت ۳.۱ میلیارد دلار به دست آورد که بیش از ۲ برابر میزان سرمایه‌گذاری‌اش است. شخصیت «جان اسنو» با بازی «کریستوفر کتسبی» معروف به «کیت هرینگتون»، ۵۰۱ میلیون دلار از این درآمد را به تنهایی برای HBO خلق کرده است.

شخصیت معروفِ «تیریون لنیستر» با نقش آفرینی «پیتر دینکلیج» ۴۷۶ میلیون دلار برای این شبکه درآمد خلق کرده است. پس از جان اسنو، لنیستر، پول سازترین شخصیت بازی تاج و تخت است.

در سریال «خانه اژدها» هزینه تولید هر قسمت از فصل اول که ۱۰ قسمتی است، به کمتر از ۲۰ میلیون دلار می‌رسد. فصل اول این سریال ۲۰۰ میلیون دلار برای HBO هزینه برداشته است که به ۲ برابر هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری فصل آخر بازی تاج و تخت می‌رسد. این شبکه تنها ۱۰۰ میلیون دلار را صرف کمپین بازاریابی پخش اولین قسمت خانه اژدها کرد تا حواس مخاطب را درگیر محصول خود کند.

در همین رابطه