4 درسی ضروری که معامله گران ارز دیجیتال باید بیاموزند

به خودتان اجازه دهید اشتباه کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا درس بگیرید و دیگر اشتباهتان را تکرار نکنید. در نظر داشته باشید که همه در کریپتو اشتباه می‌کنند؛ پس ضمن محتاط بودن، خوش‌بین هم باشید.
تاریخ: 24 مرداد 1403
شناسه: 1812

تجربه، بهترین معلم است.اغلب افراد با تمرین، برد و باخت‌ و سودآوری و ضرر کردن، در هر موضوعی، از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا بازار ارزهای دیجیتال و ترید کردن، تجربه کسب می‌کنند و در نهایت موفق می‌شوند موفقیت‌هایی به دست آورند؛ اما در بازار کریپتو، گاهی اشتباهی کوچک می‌تواند به قیمت از دست دادن ده‌ها هزار دلار یا بیشتر تمام شود؛ اشتباهات در بازار کریپتو اغلب دردناک و پرهزینه هستند.

افراد زیادی در بازار ارزهای دیجیتال، هزاران دلار را از دست داده‌اند و به اصطلاح راگ پول (Rug Pull) شده‌اند، از آن‌ها سوءاستفاده شده و از کسب سودهایی که می‌توانستند داشته باشند، بازمانده‌اند.

آن‌ها اغلب مبالغ زیادی از دست داده‌‌اند، چرا که به جای اینکه خودشان از دارایی‌هایشان نگه‌داری کنند، آن‌ها را به شرکت‌های مختلف سپردند؛ متأسفانه برخی حتی درس عبرت هم نمی‌گیرند و هر اشتباه را چندین بار تکرار می‌کنند.

متأسفانه، این اشتباهات وقتی اتفاق می‌افتند دردناک هستند، اما با موفقیت بعدی به راحتی فراموش می‌شوند! در این مقاله قصد داریم چهار درس مهمی که از این شکست‌ها به دست آمده‌اند را با هم مرور کنیم تا شما هم از آن‌ها بهره‌مند شوید.

درس اول: سودهای خود را برداشت کنید و از صرافی یا بازار کریپتو خارج کنید

در چرخه‌‌های سرمایه‌گذاری‌، برخی سرمایه‌گذاری‌ها به مذاق تریدرها آنچنان خوش می‌آید که نمی‌تواند از سودآوری دل بکنند. برای مثال در چرخه سرمایه‌گذاری سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸، برخی با سرمایه‌گذاری در ریپل، سودآوری ۲۰ برابری داشتند، اما خیال کردند که «اگر ریپل بتواند این روند را برای چند ماه دیگر هم حفظ کند، می‌توانند میلیونر شوند.» این افراد چند سال بعد، ریپل را به همان قیمتی که خریده بودند، به فروش رساندند.

بیشتر بخوانید

مراقب ارز های دیجیتالی که سرمایه گذاران بزرگ دارند باشید | 8 ارزی که باید از آنها دوری کرد

این افراد در چرخه بعدی، به خود قول می‌دهند که دیگر اشتباه قبل را تکرار نکنند؛ حال در چنین شرایطی، سناریویی را در نظر بگیرید که فرد تصمیم می‌گیرد تا سودش را برداشت کند، اما نه همه سودش را! بخش بزرگی از سرمایه‌ او در صرافی‌ها یا پروژه‌های به‌ظاهر موفق، باقی می‌ماند. صرافی هک می‌شود و پروژه اسکم از آب درمیاید. باز هم شکست! بهترین رویکرد این است که برای خود اهداف سودآوری جداگانه برای هر سرمایه‌گذاری تعیین کرده و سودتان را در نقاط هدف مشخص برداشت کنید. به عبارت خیلی ساده‌تر، طمع نکنید!

درس دوم: به توکنومیک و تیم‌ توسعه‌دهنده هر پروژه بیشتر توجه کنید

در گذشته و چرخه‌های قبلی، افراد بر اساس محبوبیت یا داشتن داستانی جذاب روی دارایی‌های کریپتویی سرمایه‌گذاری می‌کردند و اغلب هم کسب درآمد می‌کردند، اما امروز، گزینه‌های حداقل ده برابر بیشتری وجود دارد. بیشتر این پلتفرم‌ها فورک هستند و هیچ مزیت اضافه‌ای ارائه نمی‌دهند.

در حال حاضر، بازار از آلت کوین‌ها اشباع شده و عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. ۹۹ درصد از تیم‌های توسعه‌دهنده پروژه‌های مختلف، ناشناس هستند و فقط می‌خواهند به هر شکلی شده پول به جیب بزنند. برخی از توسعه‌دهندگان به‌راحتی دروغ می‌گویند و تقلب و دزدی می‌کنند. اگر تیم توسعه‌دهنده پروژه‌ای ناشناس بود،‌ خودتان را برای هر اتفاقی آماده کنید! نه به این معنی که نباید یا نمی‌توانید در پروژه‌ای با تیم ناشناس سرمایه‌گذاری کنید، اما باید این کار را با چشمانی باز انجام دهید و آماده باشید که تمام سرمایه‌تان را از دست بدهید.

درس سوم: سعی کنید تصمیمات ساده و شهودی بگیرید

سه اصطلاح رایج برای توصیف سرمایه‌گذاران کریپتو وجود دارد: سرمایه‌گذاران ساده‌اندیش (به نوعی تازه‌کارها)، میانه‌رو (منطقی) و خُبره (حرفه‌ای). سرمایه‌گذاران بی‌تجربه اغلب پایین‌ترین سطح درک را دارند، درست مانند افرادی که فقط میم کوین‌ها (مانند دوج کوین)، فورک‌های OHM (مدل جدیدی از استیبل کوین‌ها با پشتوانه ذخیره)، توکن‌های ریفرال (پاداش برای دعوت افراد جدید به پلتفرم یا سرویس داده) و NFTها (اثر هنری دیجیتال یا آیتم درون بازی) را دنبال می‌کنند. در سوی دیگر، سرمایه‌گذاران خبره فقط روی پروژه‌های کارآمد سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دنبال سودآوری پنهان آن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید

مراقب کارمزد نقل و انتقال رمز ارز هایتان باشید | کارمزد ۹۰٬۰۰۰ دلاری برای انتقال ۲,۰۰۰ دلار اتریوم

سرمایه‌گذاران منطقی اغلب میانه‌رو هستند و سعی می‌کنند همه جوانب را بررسی کنند. آن‌ها گاهی اوقات توکن‌های خود را طولانی‌مدت نگه می‌دارند، عاشق برخی از پروژه‌ها می‌شوند و اغلب هم پورتفولیوی متنوع‌تری دارند.

در نهایت، موفق‌ترین سرمایه‌گذارها، خبره‌هایی هستند که از تجربه‌های شکست خود به عنوان سرمایه‌گذاران تازه‌کار و میانه‌رو درس گرفتند. یکی از اقدامات مفید دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که وایت پیپر هر پروژه را، البته به شرط موجود بودن، بخوانید و از موجه بودن پروژه تا حدودی اطمینان حاصل کنید.

درس چهارم: صبور باشید، برنامه‌ریزی کنید و به خودتان فرصت اشتباه کردن بدهید

حتی نوشته‌ای خط‌خطی پشتِ رسیدِ خرید فروشگاه هم بهتر از نداشتن برنامه است. با ایجاد و پایبندی به برنامه‌ای مشخص، شانس موفقیت خود را چند برابر کنید. برای مثال اگر از استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) استفاده کنید و در بازه‌های زمانی مشخصی، ارز دیجیتال مشخصی را خریداری کنید و به این برنامه هم پایبند باشید، می‌توانید در طولانی‌مدت انتظار سودآوری مناسبی را داشته باشید.

استراتژی میانگین هزینه دلاری (Dollar-Cost Averaging یا DCA)، روش سرمایه‌گذاری است که در آن فرد به‌جای اینکه یکباره مبلغ بزرگی را سرمایه‌گذاری کند، سرمایه خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و در دوره‌های زمانی منظم (مثلاً هفتگی یا ماهانه) اقدام به خرید دارایی می‌کند.

فرض کنید تصمیم گرفته‌اید که هر ماه ۱۰۰ دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. ماه اول، قیمت بیت کوین ۱۰,۰۰۰ دلار است، بنابراین شما ۰.۰۱ بیت کوین خریداری می‌کنید. در ماه دوم، قیمت BTC به ۸,۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد و شما ۰.۰۱۲۵ بیت‌ کوین خریداری می‌کنید. این روند را ادامه می‌دهید و به مرور زمان، میانگین قیمت خرید شما بهبود پیدا خواهد کرد، حتی اگر بازار نوسانات زیادی داشته باشد. به طور کلی، استراتژی DCA یکی از روش‌های محبوب و مطمئن برای کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.

برنامه‌ریزی شما ممکن است شامل قوانینی باشد که در چه دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کنید، چه زمانی سود خود را از بازار خارج کنید و چه زمانی باید به دارایی‌های خود اضافه کنید. ممکن است بخواهید دارایی‌های اصلی را نگه دارید و بقیه را بفروشید. ممکن است بخواهید درصدی از پورتفوی خود را در ریسک اهرم قرار دهید. تنها نکته مهم آن است که به برنامه خود پایبند باشید.

بیشتر بخوانید

برای معاملات ارز دیجیتال کدام صرافی را انتخاب کنیم؟ | معرفی صرافی های معتبر برای ایرانی ها

ارزهای دیجیتال این پتانسیل را دارند تا همه را سردرگم کنند. در این حوزه حرف و حدیث زیاد است؛ از توییتر و تلگرام گرفته تا یوتیوب و رسانه‌های مختلف. گاهی ممکن است وسوسه شوید که در یک روز همه دارایی‌تان را بفروشید و چند روز بعد دوباره دارایی دیگری بخرید. هر فردی خود را کارشناس می‌داند و با ارائه سیگنال‌ها، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های اشتباه، از شما بخواهد او را دنبال کنید، از خدماتش استفاده کنید یا اینکه اصلا از شما برای فروش ارزهای خودش استفاده کند.

اگر قصد دارید در این فضا فعالیت کنید، به خودتان سخت نگیرید و انتظار داشته باشید که گاهی اشتباه کنید. بازیگران بد زیادی در این فضا هستند و نبود مقررات به ما فرصت می‌دهد تا پول زیادی بدست آوریم و همچنین از سوی برخی از افراد مانند سم بنکمن-فرید مورد کلاهبرداری قرار بگیریم. وقتی اشتباه می‌کنید، آن را بپذیرید و سعی کنید از اشتباهایتان درس بگیرید. قطعا هر سرمایه‌گذار خوبی، زمانی اشتباهاتی هم مرتکب شده، اما این اشتباهات مانع از آن نمی‌شوند که از فعالیت در بازار کریپتو دست بکشند.

نکات کلیدی

بازه‌هایی که بازار کریپتوی نوسان کمی دارد و تعداد اتفاقات مهم در آن خیلی زیاد نیست، بهترین زمان برای ایجاد استراتژی است. هنگامی که بازار شروع به حرکت می‌کند، حرکت سریعی خواهد داشت، پس در زمان آرامش بازار، به جای اینکه در مورد فردا و پس‌فردا فکر کنید، آینده‌ای کمی دورتر، ماه بعد یا حتی سال بعد را در نظر بگیرید.

به خودتان اجازه دهید اشتباه کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا درس بگیرید و دیگر اشتباهتان را تکرار نکنید. در نظر داشته باشید که همه در کریپتو اشتباه می‌کنند؛ پس ضمن محتاط بودن، خوش‌بین هم باشید. شما در سرمایه‌گذاری‌های کریپتویی خود، چه اشتباهاتی مرتکب شده‌اید؟ از اشتباهتان چه درسی گرفته‌اید؟‌

در همین رابطه