آیا اجرای برنامه های حمایتی می تواند منجر به رشد پایداربورس شود؟

تلاش برای حفظ شاخص 2 میلیون واحدی | رشد واقعی یا مصنوعی

در شرایط حاضر دو چالش بزرگ یعنی بالا بدون نرخ بهره و ریسک های سیاسی بورس را تهدید می کند و به نظر می رسد تا زمانی که این دو چالش حل نشود سیاست های حمایتی صرفا یک راه حل مقطعی و کوتاه مدت است برای اینکه شاخص به زیر دو میلیون واحد سقوط نکند.
27 مرداد 1403
شناسه : 1816
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در شرایط حاضر دو چالش بزرگ یعنی بالا بدون نرخ بهره و ریسک های سیاسی  بورس را تهدید می کند و به نظر می رسد تا زمانی که این دو چالش حل نشود سیاست های حمایتی صرفا یک راه حل مقطعی و کوتاه مدت است برای اینکه شاخص به زیر دو میلیون واحد سقوط نکند.

 به دنبال آغاز برنامه های حمایتی از بورس شاخص کل بورس تهران امروز برای دومین روز متوالی با رشد مواجه شد با این حال هنوز مشخص نیست آیا این برنامه های حمایتی می تواند منجر به رشد پایدارشاخص شود یا خیر؟

به گزارش شاخص آنلاین، به دنبال برگزاری نشست اضطرای شورای بورس در هفته گذشته و آغاز برنامه های حمایتی از بورس روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران بعد از مدت ها نزول شروع به رشد کرد و این رشد در مبادلات امروز شنبه هم ادامه یافت.

آن طور که محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفته است از روز چهارشنبه سه اقدام برای حمایت از شاخص بورس به شرح زیر آغاز شده است:

۱. تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی

۲. انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن

۳. اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر گردد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز درباره جزئیات برنامه هایی که قرار است بعد از نشست شورای بورس اجرا شود گفت: اهم پیشنهادهای مطرح شده بر محور تأمین منابع لازم برای حمایت از بازار با مساعدت بانک مرکزی و همچنین انتشار اوراق تبعی تأمین مالی از سوی نهادهای مالی بازار از جمله صندوق‌های حمایتی بازار بود.

بیشتر بخوانید

شاخص بورس 2 میلیون واحد را از دست داد | ارزش معاملات به کمترین میزان در 5 سال گذشته رسید

آیا تزریق اعتبار 50 همتی بورس را نجات می دهد؟

برنامه تکراری سازمان بورس برای نجات بورس | کاهش دامنه نوسان به یک درصد

او با بیان اینکه عملیات اجرایی این اقدامات از روز چهارشنبه، آغاز شد توضیح داد: عملیات مشابهی نیز توسط هلدینگ ها و شرکت‌های سرمایه گذاری به منظور اطمینان بخشی به سرمایه گذاران نسبت به آینده سهام آنها انجام خواهد شد.احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز از کمک ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و صندوق تثبیت خبر داد.

آیا حمایت ها منجر به رشد پایدار خواهد شد؟

به دنبال اجرای  برنامه های حمایتی از بورس، شاخص کل بورس تهران در در دادو ستد های روز چهارشنبه 7034 واحد رشد کرد و  به یک میلیون و 998 هزار واحد رسید.امروز هم تا این لحظه شاخص کل بورس تهران نزدیک به 14 هزار واحد افزایش یافته و به بالای دو میلیون واحد رسیده است. با این حال مروری بر داده های موجود نشان می دهد که بخش عمده رشد ناشی از افزایش ارزش سهام شرکت های بزرگ و شاخص ساز است و هنوز ارزش معاملات به شکل مطلوبی رشد نکرده است.

مهمترین مولفه ای که می تواند نشان دهد تاثیر برنامه های حمایتی بر بورس چقدر است ارزش معاملات خرد است. ارزش معاملات خرد بیانگر آن است که آیا نقدینگی تمایل دارد وارد بازار سهام شود یا خیر؟

 داده های موجود نشان می دهد با وجود رشد شاخص بورس در مبادلات چهارشنبه ارزش معاملات خرد در این روز در حد1300 میلیارد تومان که  پایین ترین حد خود در طول سال های گذشته است، باقی ماند.

امروز نیز  ارزش کل معاملات به زحمت 1250 میلیارد تومان رسیده است.

مروری بر سوابق تاریخی گذشته نشان می دهد که سیاست های حمایتی مصنوعی تا زمانی که عوامل بنیادی بازار سهام بهبود نیابد نمی تواند منجر به رشد پایدار و مداوم شاخص شود.

در شرایط حاضر دو چالش بزرگ یعنی بالا بدون نرخ بهره و ریسک های سیاسی  بورس را تهدید می کند و به نظر می رسد تا زمانی که این دو چالش حل نشود سیاست های حمایتی صرفا یک راه حل مقطعی و کوتاه مدت است برای اینکه شاخص به زیر دو میلیون واحد سقوط نکند.

برخی بر این باورند که نسبت قیمت به درآمد شرکت های بورس با کاهش زیادی مواجه شده و همین عامل می تواند محرکی برای رشد شاخص باشد اما مطالعات نشان می دهد که حتی اگر این نسبت به پایین ترین حد خود هم برسد تا زمانی که نرخ بهره کاهش نیابد این نسبت ها نمی توانند تغییر کنند. بنابر این در شرایط فعلی تا زمان حل نشدن دو چالش بزرگ بورس نمی توان منتظر رشد های پایدار در شاخص بورس بود.

دامنه نوسان 2 درصد رشد

همچنین همان طور که پیش از این مجید عشقی وعده داده بود از امروز دامنه نوسان سهام به 2 درصد تغییر کرد.

پیش از این رئیس سازمان بورس در این باره گفته بود: در خصوص دامنه نوسان به‌رغم دیدگاه‌های مختلفی که در شورای بورس  مطرح شد ، با توجه به اینکه تصمیم گیری آن در حدود اختیارات سازمان بورس و ارکان است، مقرر شد ضمن رصد پیوسته شرایط بازار و ریسک‌های مترتب بر آن در چند روز آینده، تصمیمات مقتضی تا قبل از شروع بازار روز شنبه اتخاذ و به عموم سرمایه گذاران اطلاع رسانی شود.

بر همین اساس  سازمان بورس از امروز تصمیم به تغییر دامنه نوسان سهام به مثبت و منفی دو درصد گرفت.

 سازمان بورس در پی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و ریزش شاخص و پس از تاخیر دو روزه، تصمیم به کاهش دامنه نوسان معاملات سهام و صندوق‌های سرمایه‌ گذاری سهامی گرفت که از یکشنبه 14 مرداد به مثبت و منفی یک و دو درصد تغییر کرد.

حال با گذشت 9 روز کاری با تصمیم جدید نهاد ناظر مقرر شده دامنه نوسان معاملات سهام از امروز شنبه ۲۷ مرداد تا پایان چهارشنبه ۳۱ مرداد به مثبت و منفی ۲ درصد تغییر یابد. همچنین معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصد ادامه پیدا می‌کند.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.