اثر کاهش دامنه نوسان بر بورس | احتمال وقوع رکود بیشتر

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه درباره تبعات کاهش دامنه نوسان در بورس گفت: طبیعتا وقتی عمق معاملات بازار سرمایه و تابلوی معاملات کاهش پیدا می‌کند با کوچک‌ترین تقاضایی می‌شود برای سهم‌ها صف خرید ایجاد کرد و با کوچک‌ترین عرضه‌ای همان سهم به سمت صف‌فروش پیش‌می‌رود و این کاهش عمق باعث می‌شود که ما شاهد رکود در بازار باشیم.
تاریخ: 15 مرداد 1403
شناسه: 1753

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که بازارهای مالی را درگیر حواشی خود می‌کند مسائل سیاسی و نظامی است، گفت: متاسفانه در یکی دو سال‌گذشته تعداد این حوادث بسیار زیاد بوده‌است. کارشکنی‌ها و اتفاق‌هایی که توسط رژیم صهیونیستی؛ چه در داخل مرزهای ما و چه در خارج از آن اتفاق می‌افتد، باعث ایجاد و افزایش تنش‌های سیاسی شده‌است.

مهدی ساسانی افزود: یکی از این اتفاقات را ما روز چهارشنبه شاهد بودیم و در بامداد این روز شاهد ترور مهمان جمهوری‌اسلامی ایران بودیم که برای مراسم تحلیف آمده بود. طبیعتا با توجه به اینکه سازمان بورس تجربه اتفاقات قبلی را داشت این انتظار می‌رفت که در همان دقایق ابتدایی روز چهارشنبه تمهیدات لازم برای این اتفاق را در مورد بازار سرمایه اتخاذ کند، اما دیدیم بازار روز چهارشنبه به‌صورت طبیعی کار خود را آغاز کرد و سرمایه‌گذاران و سهامداران منفی سنگینی را متحمل شدند.

او ادامه‌داد: بعد از گذشت این روز و با توجه به اینکه با وجود تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه تنش‌ها فروکش نکرده بود و حواشی هم هنوز در اوج بود، توقع می‌رفت حداقل روز شنبه شاهد اقدامات لازم درخصوص بازار سرمایه از طرف سازمان بورس باشیم اما دیدیم که بازهم شنبه با همان دامنه‌نوسان 6‌درصدی و بدون تزریق نقدینگی کافی جهت حمایت، بازار کار خود را آغاز کرد و شاخص‌کل 61هزار واحد منفی دیگر را متحمل و این باعث شد که قیمت سهام در دو روز کاری 12‌درصد افت‌کند.

  ساسانی تاکید کرد: در نهایت در آخرین ساعات روز شنبه و بعد از جلسه‌ای که بعد از زمان معاملات برگزار شد، هیات‌مدیره تصمیم گرفت دامنه‌نوسان را به یک‌درصد کاهش دهد؛ این در حالی است که تجربه کم‌کردن دامنه‌نوسان به تنهایی و عدم‌تزریق نقدینگی را بعد از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور شهید نیز شاهد بودیم و دیدیم تصمیمی بود که بازخورد مناسبی نداشت و باعث رکود در بازار سرمایه و قفل‌شدن سهم‌ها در صف‌فروش شد و برای اهالی بازار این سوال پیش‌آمده بود که اقدامی که دور قبل نتیجه مثبتی در پی نداشته را چرا دوباره سازمان بورس با شدت بیشتر و این‌بار با یک‌درصد اعمال می‌کند.

بیشتر بخوانید

چالش های اقتصادی و ریسک های سیاسی بورس را از نفس انداخت
برنامه تکراری سازمان بورس برای نجات بورس | کاهش دامنه نوسان به یک درصد

 این تحلیلگر گفت: روز گذشته بازار سرمایه با دامنه یک‌درصد باز شد و شاهد صف فروش‌ها در بازار بودیم و ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل افت بسیار چشمگیری داشت و این انتظار می‌رود که ادامه این رویه در صورتی که نقدینگی لازم برای حمایت بازار تزریق نشود، می‌تواند باعث ایجاد رکود در بازار سرمایه و ادامه‌دار‌شدن صف‌های فروش‌ شود.

ساسانی اضافه کرد: طبیعتا وقتی عمق معاملات بازار سرمایه و تابلوی معاملات کاهش پیدا می‌کند با کوچک‌ترین تقاضایی می‌شود برای سهم‌ها صف خرید ایجاد کرد و با کوچک‌ترین عرضه‌ای همان سهم به سمت صف‌فروش پیش‌می‌رود و این کاهش عمق باعث می‌شود که ما شاهد رکود در بازار باشیم. اتفاقی که از خردادماه تا زمان انتخابات شاهد آن بودیم و بازار سرمایه در یک خواب تابستانی به‌سر می‌برد و یک ماه و نیم را با این شرایط رکودی گذراندیم و به‌نظر می‌رسد با تصمیمی که اخیرا سازمان بورس گرفته، دوباره قرار است این شرایط را در پیش داشته باشیم.

اوافزود: البته پیشنهادهای منطقی‌تری از سوی اهالی بازار به هیات‌مدیره سازمان بورس داده شد که می‌توانست جایگزین این تصمیم شود اما متاسفانه این پیشنهادات اجرایی نشدند و تصمیم بر کم‌کردن دامنه‌نوسان به یک‌درصد گرفته شد که دیروز هم نتیجه آن را روی تابلوی معاملات شاهد بودیم.

 
در همین رابطه