قیمت ها به کف رسید | کاهش پی به ای بازار به پایین ترین حد

طبق گزارش سازمان بورس، نسبت P/E در بازار سرمایه در پایان خرداد به ۶ رسیده که کمترین مرتبه از دی سال ۹۴ تا کنون است.
تاریخ: 23 تیر 1403
شناسه: 1637

طبق گزارش سازمان بورس، نسبت P/E در بازار سرمایه در پایان خرداد به ۶ رسیده که کمترین مرتبه از دی سال ۹۴ تا کنون بشمار می‌رود.
به گزارش شاخص آنلاین، نسبت قیمت به سود یکی از شاخص‌های کلیدی فعالان بازار سرمایه برای تحلیل‌های بنیادین بشمار می‌رود. میانگین تاریخی این شاخص در بازار سهام حدود ۷ بود. بالاترین رکورد این شاخص کلیدی در تیر سال ۹۹ و در اوج حبابی شدن بازار سرمایه ثبت شد که به ۴۲ مرتبه رسید.

بر اساس این گزارش، هجوم مردم به بورس پس از دعوت مقامات دولت وقت، حبابی شدن قیمت سهم‌ها، فروش سهم‌های دولتی به چند برابر ارزش واقعی به مردم و در نهایت تخلیه حباب بورس و از بین رفتن سرمایه میلیون‌ها نفر در سال ۹۹، موج سنگینی از بی‌اعتمادی به بورس و دولت را ایجاد کرد که تبعات آن هنوز هم پابرجا است.

از تابستان سال ۹۹ با تخلیه حباب بورس، نسبت P/E در مسیر کاهش قرار گرفت. در شروع بکار دولت قبل یعنی مرداد سال ۱۴۰۰ این نسبت بالاتر از ۱۰ و در وضعیت حبابی قرار داشت. روند تخلیه حباب قیمتی شکل گرفته در تابستان ۹۹ تا اواخر سال ۱۴۰۰ هم ادامه یافت تا جایی که این نسبت به میانگین تاریخی بازگشت.

بیشتر بخوانید

بورس در انتظار دو رویداد مهم | نرخ بهره و کاهش شکاف ارز نیمایی
بورس در انتظار رفع ریسک های سیستماتیک

آخرین گزارش سازمان بورس نشان می‌دهد این نسبت در پایان خرداد به کمترین رقم از دی سال ۹۴ تا کنون معادل 6 مرتبه رسیده که نشان دهنده فشرده شدن فنر قیمت‌ها است. آخرین بار در آذر سال ۹۴ این نسبت با ثبت ۵.۶۳ به کمتر از ۶ مرتبه هم رسید.

بررسی قیمت سهام‌ نیز نشان می‌دهد قیمت ها به سال ۹۸ و حتی ۹۷ بازگشته است. این موضوع برای سرمایه گذاران حرفه‌ای و تحلیلگران، نشان دهنده ظرفیت رشد جهشی طی یک سال آینده است.

تعدیل نرخ ارز در مرکز مبادله و نرخ ترجیحی، حذف قیمت گذاری‌های دستوری از بخش‌های مختلف بویژه صنعت خودرو، رشد برخی قیمت‌های جهانی مانند نفت، طلا و... و بسیاری موارد دیگر، عواملی هستند که می‌توانند طی ماه‌های آینده، بورس را به پربازده ترین بازار تبدیل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه