یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

بورس در محاصره ریسک های ژئوپلتیک

به گفته محمد خبری زاده افزایش ریسک های ژئوپلتیک و تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل وضعیت بازار سهام را بدتر تر کرده است و از جمله عوامل نزول بورس است.
تاریخ: 10 مرداد 1403
شناسه: 1736

تحلیلگر بازارسرمایه با اعلام ابهام در تحقق وعده دولت جدید در بازگشت اعتماد به بورس، هشدار داد اوضاع بازار با ادامه سیاست‌ها، بدتر خواهد شد.

محمد خبری‌زاد با اشاره به سایه مشکلات بنیادین مانند نرخ بهره، دلار نیما، هزینه‌های انرژی و خوراک بر سر بورس اعلام کرد: ریسک ژئوپلیتیک که بین ایران و اسرائیل وجود داشت، در چند روز اخیر بر روی لبنان و اسرائیل است و باعث‌شده دو روز گذشته بازار منفی‌تر شود.

او افزود: به‌رغم اینکه بازار سرمایه با حضور پزشکیان امیدوار شده‌ بود تا برخی مشکلات از بین برود اما هنوز هیچ‌ یک از این اتفاقات رخ نداده و همه در انتظار تعیین تکلیف کابینه هستند و بازار هم منفی مانده‌ است.

او ادامه داد:بعد از انتخاب کابینه، تکلیف بانک‌مرکزی نیز مشخص می‌شود و حتی اگر افراد عوض نشوند باید دید سیاست‌ها در قبال حوزه اقتصاد و بازار سرمایه چگونه خواهد بود. آیا بانک‌مرکزی همچنان سیاست انقباضی را ادامه خواهد داد یا تغییر ریل می‌دهد.

بیشتر بخوانید

۱۰ میلیارد دلار هزینه جنگ برای منطقه | برآورد چشم انداز تاریک جنگ غزه
هشدار صندوق بین المللی پول: جهان را تقسیم نکنید | احتمال بروز جنگ سرد و از هم گسیختگی اقتصاد دنیا
سورپرایز خصمانه ترامپ علیه ایران و چین | تحریم جدید به نام مقابله با جنگ جهانی سوم

خبری‌زاد تاکید کرد: بی‌اعتمادی کاملی نسبت به بازار سرمایه در بین فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شکل‌گرفته و باید دید تیم اقتصادی پزشکیان در عمل برنامه‌ای برای بازگشت اعتماد دارند یا خیر؟ چرا که در صحبت‌ها از بازگشت این اعتماد سخن می‌گفتند.

او اضافه کرد: بازار سرمایه کوره پول‌سوزی است و تقریبا از مرداد 99 به بعد هیچ فروشنده‌ای از بابت فروش سهم راضی نبود و خود را سرزنش می کرد. این یعنی بی‌ اعتمادی کامل و اینکه از سفره سرمایه‌گذاری مردم و اقتصادی‌ها خارج شده‌است. بورس در اولویت‌ها وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امید می رود تیم جدید دولت با سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرد فعالان اقتصادی را با بورس آشتی دهد اما اگر سیاست‌های موجود ادامه پیدا کند، اوضاع از این بدتر هم خواهد شد.

در همین رابطه